fbpx

Un gram de inspiraţie sau o tonă de motivaţie?

În ultimii 4 ani am studiat din diverse perspective motivaţia umană: Motivaţia individuală (Mind Shaping), motivarea celorlalţi (LAB Profile), motivarea grupurilor (Psihologia Persuasiunii).

Am constatat de fiecare dată ca un om motivat poate face mult mai mult decât o echipă de oameni dezinteresaţi.

Întrebarea care urmează firesc este: Cat poate face un om inspirat?

Conform DEX, motivaţia este totalitatea motivelor care determină o acţiune sau un anumit mod de comportare. 

Ce este inspiraţia?

Din aceeaşi sursă (DEX), inspiraţia este, entuziasmul creator care generează o idee sau o soluţie apărută pe neaşteptate în conştiinţă.

Cele două noţiuni se diferenţiază printr-un element cheie: Controlul. Motivaţia poate fi în bună măsură controlată, indusă, autoimpusă.

Inspiraţia poate fi doar invitată.

Poţi convinge oricând pe cineva să facă un anumit lucru motivându-l (cu forţa sau nu), dar nu poţi comanda nimănui să fie inspirat, a să cum n u poţi ordona nimănui să fie spontan!

Deşi în lumea afacerilor se pune accent atât de mult pe ideea de motivare a anajatilor, o abordare mai productiv a ar fi să găsim căi prin care să inspirăm angajaţii să devină mai buni.

De fapt, nu poţi motiva pe nimeni!

Oamenii se motivează singuri!

Însăşi noţiunea de „vorbitor motivaţional” este o anomalie. Această sintagmă presupune că un om impune altor oameni motivaţie.

Se perpetuează astfel ideea de control.

La polul opus, inspiraţia este forţa creatoare generată în om ca urmare a unor exemple de excelenţă.

Suntem inspiraţi de opere de artă, de cărţi, de filme şi mai ales de oameni extraordinari. Ne dorim să fim ca ei.

Am un prieten care este vorbitor public profesionist (Steve Holloway) cu o experienţă de 20 de ani.

Când l-am întrebat cum îşi motivează audienţa, mi-a dat următorul răspuns spontan: „Nu pot să îmi motivez publicul. Pot să îi inspir pe oameni să se motiveze singuri să îşi îndeplinească dorinţele.”

Ceea ce inspiră este exprimarea autentică a propriei personalităţi.

Cu cât trăieşti mai autentic ceea ce spui, cu atât îi inspiri mai mult pe ceilalţi să facă la fel.

Acest lucru se vede prin felul în care vorbeşti şi mai ales prin felul în care demonstrezi ceea ce spui. Concret: spune ce faci şi fă ce spui.

Cei din jurul tău vor fi astfel inspiraţi de forţă şi autenticitatea ta. Îşi vor dori mai mult să fie la rândul lor autentici şi se vor motiva singuri în acest sens.

Acesta este mecanismul prin care leaderii puternici îşi conduc echipele.

Valoarea acestei abordări se vede în situaţiile de criză, când sunt necesare soluţii ieşite din comun la probleme ce par imposibile.

În acele momente ceea ce contează nu mai este numai profesionalismul.

Esenţială este atunci schimbarea de paradigmă, încrederea în scopul final, intuiţia, inspiraţia, dorinţa de a contribui la succesul echipei.

În acele momente un gram de inspiraţie poate face cât o tonă de motivaţie indusă prin metode „clasice”.

Inspiraţia este semnătura marilor lideri!

În cuvintele lui Lao Tzu, acest fapt sună aşa:

Liderul slab este cel pe care subordonaţii îl dispreţuiesc
Liderul bun este cel pe care echipa să îl aclamă
Marele lider este cel care împreună cu oamenii săi spune
„am reuşit împreună”

Când motivarea angajaţilor sau a coechipierilor nu mai dă roade, aminteşte-ţi că există un răspuns de nivel superior la această „problemă”! El se găseşte în felul cum te manifeşti tu!

Inspiraţie!
andy szekely

 

 

Comentează




* Campurile marcate cu steluta sunt obligatorii.