10 STRATEGII CARE ÎŢI CRESC ÎNCREDEREA ÎN TINE CA VORBITOR PUBLIC ⋆ Leading for the best in you - Leading for the best in you 10 STRATEGII CARE ÎŢI CRESC ÎNCREDEREA ÎN TINE CA VORBITOR PUBLIC ⋆ Leading for the best in you

10 STRATEGII CARE ÎŢI CRESC ÎNCREDEREA ÎN TINE CA VORBITOR PUBLIC

 

  1. O prezentare coerentă are în spate o structură solidă

După ce ai făcut un brainstorming al ideilor, ţi le-ai colectat pe toate şi le-ai selectat pe cele mai bune, este timpul să le organizezi.

Şi poate că îţi pui întrebarea: cum să le organizez astfel încât prezentarea mea să aibă un impact puternic asupra participanţilor mei?

Este foarte simplu. Creezi mai întâi o structură pentru prezentarea ta.

Aşa cum spun şi în subtitlu, prelegerea va fi coerentă doar dacă s-a gândit înainte, o structură bună.

Vreau să ştii că un discurs de succes  nu presupune un amalgam de idei şi atât…

Un speech reuşit este structurat în mai multe părţi, astfel încât să fie mai uşor de înţeles şi de memorat de către fiecare participant.

O cuvântare care are o structură, se aseamănă puţin cu un tren format din mai multe vagoane.

Imaginează-ţi că vagoanele sunt bucăţi ale prezentării, iar trenul este prezentarea însăşi !

Aşa cum vagoanele sunt conectate între ele, la fel şi aceste bucăţele ale expunerii, trebuie să fie conectate între ele.

Cum e de părere şi H.M. Boettinger, nu este deloc înţelept să arunci o grămadă de informaţii nestructurate “în poala” audienţei tale.

Dacă faci asta, ei vor avea o reacţie destul de negativă.

De ce?

Pentru că se simt ca şi când tu ai descompune un ceas, ai lua toate piesele din el şi le-ai flutura prin faţa lor, spunându-le ceva de genul: “Aici găsiţi tot ce aveţi nevoie pentru a realiza un ceas ca ăsta.”

Dacă le livrezi doar o mulţime de informaţii dezorganizate, le arăţi de fapt că ai informaţiile, dar nu ştii nici măcar tu ce trebuie făcut cu ele…

Iar asta nu este o senzaţie  plăcută pentru ei…

 

  1. Cum te asiguri că publicul îţi înţelege prezentarea

Există multe aplicaţii de realizare a prezentărilor, cum e şi Power-Point-ul.

Foarte des, de aceste progrămele tentante se folosesc vorbitorii publici pentru a realiza nişte slide-uri.

Pe slide-uri, pun toată informaţia pe care vor să o transmită publicului, în cadrul unei expuneri.

De cele mai multe ori, ei aglomerează aceste diapozitive cu text… şi nu doar diapozitivele ci şi minţile participanţilor…

Această abordare focusează  prea mult atenţia speakerului pe ceea ce trebuie lucrat pe fiecare slide, şi prea puţin pe structura totală a discursului.

Speakerul lucrează mecanizat şi nu logic, lucru ce ar putea să dăuneze pentru discursul său…

Dacă vrei să fii sigur că audienţa ta îţi înţelege prelegerea, evită să lucrezi mecanic ! Lucrează logic!

Creează-ţi un mediu care te lasă să-ţi vezi tot conţinutul speech-ului cât mai spaţial, nu linear.

Sunt câteva metode prin care poţi să realizezi asta:

  • notiţele lipicioase sau “sticky notes” cum le zic englezii;

 

  • un perete unde să lipeşti mai multe “sticky notes” pentru a avea o vedere în ansamblu;

 

  • o podea unde să lipeşti toate aceste stickere;

 

Indiferent ce metodă alegi… te poate ajuta să ai o vedere mai în ansamblu şi nu lineară… o viziune pe care vrei să o aibă şi participanţii tăi, nu numai tu…

Orice metodă care te îndepărtează de aplicaţiile lineare în care se pot construi expuneri, este bună şi va funcţiona pentru tine.

Dacă eviţi realizarea slide-urilor individuale, vei putea identifica mai uşor defectele prelegerii tale.

Mai mult, te vei menţine concentrat pe imaginea de ansamblu a discursului.

… În acest fel, audienţa ta îţi va percepe discursul, ca fiind un tot…

Oamenii vor simţi că în expunerea ta se vorbeşte despre o singură şi mare idee… şi că nicidecum, prezentarea ta nu se referă la mai multe idei, prezentate într-un stil haotic…

 

  1. 2 tehnici pentru a-ţi structura prezentarea mai bine

    a.  Sub forma unui copac

Cea mai răspândită şi folosită structură în cazul discursurilor, este aceea a copacului.

Este una dintre cele mai întâlnite modalităţi folosite de speakeri, pentru a reliefa foarte clar structura unui speech.

 

 

              b.   Sub forma unei schiţe

După cum vezi şi în imagine, toate topicurile sunt ierarhizate sub forma unor puncte şi se succed ideii principale a discursului (“big idea”).

 

 

Observă mai apoi cum toate sub-topicurile şi ideile se succed topicurilor principale.

Citeam într-o carte despre un director de marketing al unei companii publice… şi mai exact despre cum a trebuit să-şi modifice acesta procesul de livrare al informaţiilor, către superiorul său – CEO-ul companiei.

Şi spunea că în trecut, ea împreună cu echipa sa, foloseau întotdeauna slide-uri pentru a-şi prezenta ideile în faţa superiorului lor.

Inevitabil, într-una din şedinţe, după vreo 3 sau 4 slide-uri, şeful lor ar fi întrerupt prezentarea, sub motivul că anumite părţi din conţinut lipsesc.

Directoarea de marketing spuse că dacă el (CEO-ul) ar fi avut răbdarea să stea până la sfârşit, ar fi remarcat că acel conţinut “lipsă” era acolo – printre slide-uri – numai că informaţia nu a fost structurată cum trebuie.

Mai târziu, ei şi echipei sale le veniseră o altă idee senzaţională, iar această idee trebuia împărtăşită din nou CEO-ului companiei.

De data aceasta, în loc de slide-uri, ei au ales să-şi prezinte ideea sub forma unei schiţe detaliate.

Rezultatul a fost că CEO-ul a înţeles imediat această schiţă.

În consecinţă, a memorat şi ideea… apoi, nu i-a mai rămas decât să o aplice în cadrul companiei.

Cum ideea lor a avut un mare succes, ulterior, directoarea de marketing împreună cu echipa sa au fost răsplătiţi şi avansaţi în companie.

De atunci, directoarea şi-a dat seama cât de importantă este abilitatea de a şti cum să organizezi informaţia şi a decis să şi-o dezvolte din ce în ce mai mult !

 

  1. Creează “acel discurs” de care ei să-şi amintească întotdeauna

Pentru a reuşi asta, nu îţi trebuie decât câteva fraze scurte şi memorabile. Repetă aceste expresii scurte de câteva ori pe parcursul întregii prezentări.

Iată o tehnică, pe care dacă o aplici eşti sigur de faptul că publicul ţi-a înţeles mesajul, şi ca va putea “să-l dea mai departe”:

 

  • Creează-ţi fraza ta memorabilă

 

  • Repetă fraza mai mult de o singură dată pe tot parcursul prezentării

 

  • Accentuează această expresie şi spune-o cu pauze, astfel încât oamenii să aibă timp să o noteze exact aşa cum ai zis-o

 

  • Arată-le fraza pe un singur slide, pentru ca mesajul să fie reţinut şi vizual

 

Aplică această tehnică şi vei realiza că frazele tale nu vor ajunge doar în minţile şi inimile oamenilor care au participat odată la expunerea ta…

Mesajele tale memorabile vor ajunge şi în gândurile şi sufletul acelor oameni pe care nu i-ai cunoscut încă, dar care sunt prieteni sau cunoscuţi ai celor care au participat deja la discursurile tale…

 

  1. O imagine valorează mai mult decât toate cuvintele

 Imaginile au puterea de a arăta cât mai multe dintre stările şi emoţiile pe care le experimentează un om într-o viaţă – de la plăcere până la durere.

Prin descrieri şi schematizări verbale poţi lăsa o impresie bună în ochii publicului, dar nu mai mult de atât… doar o impresie bună…

O fotografie în schimb, nu doar că oamenii o memorează imediat, ci are şi un impact puternic asupra gândurilor şi sentimentelor acestora.

De câte ori un om vede şi revede o fotografie, el se pune instant în starea emoţională asociată cu imaginea.

Adică, dacă vede o fotografie cu un chip fericit, el se transpune într-o stare de fericire.

Dacă vede un chip trist, el experimentează emoţia tristeţii.

Atunci când creezi o prezentare, acordă o deosebită importanţă imaginilor !

În loc să descrii o situaţie în cuvinte, pune în loc de asta o fotografie sugestivă !

Aşa, oamenii vor memora mai uşor informaţia prezentată de tine.

De ce se întâmplă asta?

Deoarece creierului uman îi este mult mai uşor să reţină fotografii, decât bucăţi de fraze, propoziţii sau cuvinte.

 

  1. Amplifică vocea, elimină zgomotele

Felul în care se transmit informaţiile de la emiţător (prezentatorul) la receptor este asemănător felului în care ajung undele radio de la sateliţi la ascultători.

Prezentarea ta are succes doar dacă ai o voce foarte puternică şi foarte clară, pentru ca mesajele rostite de tine, să ajungă în forma exactă la urechile publicului.

Comunicarea este un proces complex iar drumul de la emiţător la receptor e destul de lung.

Pe acest drum pot apărea “interferenţe” sau le mai zicem noi “obstacole în comunicare”.

Aceste “interferenţe” constă în mici zgomote (zumzeturi, şuşoteli, foială, etc.) care ameninţă modul în care receptorul primeşte informaţia.

E posibil ca o informaţie importantă, el să nu o audă din cauza zgomotului sau este probabil să o audă dar să nu o înţeleagă.

Dacă vrei ca toate informaţiile tale să ajungă în forma exactă la receptor, fă în aşa fel încât, atunci când vorbeşti să fie multă linişte şi puţin zgomot.

 

  1. Cum să creezi o primă impresie pozitivă

 „Prima impresie” este cel mai important moment dintr-o prelegere, întrucât pe tot parcursul prezentării, vei fi judecat în funcţie de cum te-ai comportat la început.

Dacă din primele secunde ai surprins oamenii într-un mod plăcut, aceştia se vor simţi confortabil.

Te vor admira pe toată durata discursului tău.

Dacă i-ai surprins neplăcut… te vor mai accepta mai greu şi poate că nu te vor plăcea în următoarele minute ale speech-ului tău…

Aşadar care este modalitatea de a începe o conferinţă (să zicem)? Spui ceva haios?… sau… cum spargi gheaţa?…

Pentru a lăsa o impresie bună încă din primele secunde ale prezentării, e bine să-ţi pui întrebările:

 

  • Care este primul lucru pe care vreau să-l experimenteze audienţa mea?

 

  • Ce impresie vreau să las oamenilor încă din primele minute ale discursului meu?

 

  • În ce stare emoţională vreau să-i aduc exact din momentul în care începe speech-ul?

 

Prima impresie nu este dată doar de limbajul verbal.

Oamenii îşi formează prima impresie după mult mai multe criterii, nu doar după ceea ce spui tu verbal.

Ca să creezi o primă impresie pozitivă sunt importante:

  • camera în care ţii discursul;
  • lumina din cameră;
  • muzica ambientală care îi aşteaptă pe participanţi încă de când intră în încăpere;
  • mapa cu file, coli, pixuri, stickere care sunt aşezate pe scaune;
  • stilul tău de îmbrăcăminte;
  • modul în care intri în încăpere, ş.a.

Toate acestea sunt elemente de bază, de care trebuie să ţii cont, dacă vrei să creezi o primă impresie bună în ochii publicului tău.

Reţine: chiar dacă îţi doreşti să nu fii judecat de oameni după modul în care eşti îmbrăcat şi după cum arăţi, e bine să ştii că audienţa ta îţi va da note, ţinând cont în primul rând de aspectul tău fizic şi mai apoi de alte trăsături ale tale…

De aceea, în primele secunde ale discursului, este definitoriu stilul tău fizic şi mai puţin modul tău de gândire.

 

  1. Timpul publicului tău este preţios ! Valorifică-l !

Prea multă informaţie nu asigură succesul unei prezentări, ci dimpotrivă… îi poate aduce eşecul.

Sunt  speakeri din plin care omit acest lucru, şi odată ce se află pe scenă, în faţa oamenilor, încep să înşire nişte termeni tehnici şi grei… 

Aceste cuvinte grele obosesc audienţa şi o fac să plece mai repede decât trebuie, de la prezentarea lor.

Un speaker profesionist, are în primul rând talentul de a vorbi concis.

Putem spune că el ştie să livreze informaţia potrivită, la momentul potrivit, audienţei potrivite !

Henry Boettinger mai este de părere că:

„Fie că audienţa ta este formată numai din oameni de valoare, fie că este formată din oameni mai umili, orice om consideră că timpul său este foarte valoros, întrucât pentru el timpul… este o resursă pe care nu o va mai putea recupera niciodată !”

Abraham Lincoln este un speaker de top care a reuşit să ţină un speech din doar 278 de cuvinte şi care a fost rostit în numai 2 minute.

Chiar dacă această cuvântare a lui a fost foarte scurtă, a fost considerată una dintre cele mai bune expuneri din istoria omenirii.

Era de fapt un elogiu adus „celor care nu mai erau”…

Elogiile, de obicei sunt lungi, însă cel al lui A. Lincoln a fost atât de scurt, încât fotografii nici nu apucaseră să-şi instaleze bine echipamentele pentru a face poze, că discursul lui Abraham s-a şi terminat…

Ăsta este şi motivul pentru care, în prezent, nu există nici o fotografie cu el de la acel discurs !

Ştiu că acum îţi doreşti să fii scurt cu speech-ul tău, de aceea mai jos, vreau să-ţi ofer câteva ponturi:

 

  1. Vezi ce timp ţi se dă pentru expunerea ta. În funcţie de acest timp, stabileşte-ţi o limită de timp mai mică decât cea care ţi se dă;

 

Să-ţi explic: dacă ţi se dă o oră în care poţi să-ţi dezvălui ideile, fă repetiţie acasă ca să te încadrezi în 40 de minute. Adică în 40 de minute tu să-ţi poţi prezenta toate ideile importante.

 

      b. Construieşte o structură clară şi concisă a prezentării pentru a transmite doar noţiunile cu                      adevărat importante  pentru public.

 

  1. Ce sunt slide-urile?

 Slide-urile în Power-Point sau în altă aplicaţie, ar trebui să fie pentru un vorbitor public, un fel de backup, ceva în fundal, la care apelează numai ca să explice un concept din punct de vedere vizual.

Diapozitivele nu ar trebui să fie piesa principală dintr-un discurs.

Mesajul cheie este cu mult mai important decât slide-urile !

Prea mulţi oratori sunt focusaţi pe felul în  care sunt aşezate diapozitivele, modul în care este aşezat scrisul pe ele, pe imaginile inserate într-un slide, pe cum să citească de pe ele, etc…

Dar ei uită un aspect important: uită de ideea principală a speech-ului.

Atunci când trebuie să vorbeşti liber dar în acelaşi timp, să expui şi nişte slide-uri, nu-i poţi cere publicului să fie atent şi la ce spui tu dar şi la ce scrie pe slide.

Publicul ori te ascultă pe tine, ori doar citeşte slide-urile; nu poate să le facă pe amândouă odată.

Oamenii din auditoriu încep să se agite când participă la câte un speech şi văd că prezentatorul, timp de 45 de minute, a vorbit numai de pe slide-uri…

Dar ce îi enervează cel mai tare e că, de parcă nu ar fi fost de ajuns cele 45 de minute, prezentatorul impacientat spune: „- Vai, cum s-a dus timpul… Nu mi-au mai rămas decât 5 minute… Haideţi să trecem repede şi prin următoarele 10-15 slide-uri pe care le-am pregătit pentru voi astăzi…”.

Serios? … Îi plictiseşte foarte tare asta…

O altă precizare pe care vreau să o fac, este că dacă prezinţi nişte slide-uri, să nu stai mai mult de 2 minute pe fiecare slide.

Ştiai că schimbarea frecventă şi rapidă a diapozitivelor stimulează şi menţine atenţia oamenilor din audienţă?

 

  1. Cum să te ajuţi de slide-uri pentru a realiza un speech valoros

Un slide e bine să conţină unul, maxim două elemente vizuale care să ajute publicul să înţeleagă şi să memoreze mai uşor informaţiile transmise de tine prin calea auditivă.

Cu alte cuvinte, slide-urile ajută foarte mult persoanele vizuale.

Există o anumită densitate de cuvinte pe care trebuie să o conţină un slide.

Ei bine, pentru ca prezentarea să fie interesantă, această densitate trebuie respectată de fiecare slide.

Prezentarea este interesantă atunci când există cuvinte cât mai puţine pe fiecare diapozitiv.

De asemenea, discursul este valoros pentru oameni, atunci când aceştia pot procesa foarte repede informaţia transmisă de tine…

Cu cât oamenii procesează mai repede informaţia cu atât înseamnă că slide-ul a fost mai bine realizat şi organizat.

Obiectivul tău este să elimini de pe slide cuvintele compuse şi frazele lungi.

În loc de acestea foloseşte propoziţii simple şi scurte.

Simplificând în această manieră slide-urile, oamenii vor putea procesa fiecare slide în mai puţin de 3 secunde.

Apoi, tot materialul pe care l-ai şters din slide-uri pune-l pe notiţe, memorează-l sau pune-l pe un prompter.

În timp ce arăţi o imagine vizuală pe un slide, adu în prim plan şi informaţiile pe care le-ai strâns în memorie sau pe un prompter.

Nu e neapărat necesar să le scrii pe toate pe slide-uri.

E suficient că vorbeşti despre ele pe calea auditivă.

 

Inspiraţie !
andy szekely
 
 
 
Ţi-a plăcut? Arată-ne asta cu un like:Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedIn

Comentarii. Intră în dezbatere: