6 pași în comunicarea cu oamenii dificili din jurul tău
Astăzi vreau să-ți vorbesc despre un subiect care ne privește pe absolut fiecare dintre noi, și anume… oamenii dificili.
Majoritatea au în cercul lor un om dificil, care le strică cel puțin o zi din viață.
Și subiectul este cu atât mai delicat, cu cât astfel de oameni ni se par de neschimbat.
Ce-i drept, sunt șanse destul de mici ca ei să se schimbe, iar noi nu avem control asupra lor.
În schimb avem control în ceea ce ne privește pe noi. Să vedem ce putem face.
Înainte de toate, este important să te detașezi pe cât posibil de toată situația.
Oamenii dificili au tendința să își creeze relații “toxice” prin care îi trag în jos și pe ceilalți, în așa fel încât să nu se simtă singuri în starea lor de apatie sau furie.
După aceea, testează pașii de mai jos:
-
Folosește-ți umorul
Dacă ai obiceiul să treci mai ușor peste tot felul de situații complicate cu ajutorul umorului, atunci îți poți folosi acest simț și în ceea ce privește oamenii dificili.
- De multe ori, un moment problematic poate fi detensionat cu o glumă bună.
Iar dacă vă aflați într-un grup și toată lumea râde, nici măcar persoana dificilă nu se va putea abține.
Bineînțeles, a se nota că gluma nu trebuie făcută pe seama persoanei în cauză, pentru că atunci se va obține efectul opus – și mai multă furie, și mai multă tensiune.
-
Păstrează-ți calmul
Oamenii dificili, își propun, inconștient, să îl enerveze pe celălalt.
- Oricât de greu îți este, nu-ți pierde firea, pentru că îți vei pierde și puterea de control asupra a ceea ce spui și faci.
Vei deveni brusc persoana vinovată din ecuație și apoi va fi prea târziu să repari stricăciunea, care îți va fi atribuită tot ție.
-
Nu te axa pe reacție. Axează-te pe soluții.
Cu toții avem o primă reacție, pe care nu o putem controla de cele mai multe ori.
Și care este prima reacție la furie? Tot furie.
Instinctul de autoconservare ne face să reacționăm pe măsura stimulului, însă ne putem controla ieșirile în fața ieșirilor celorlalți.
Încearcă să înțelegi ce se întâmplă cu cel din fața ta și să vezi mecanismul declanșator al reacțiilor lui.
Oferă-i înainte de toate înțelegere.
Poți începe cu: “Sunt conștient că nu îți este ușor să… ”, și oferă-i potențiale soluții.
- Ai nevoie de mai mult timp pentru a face lucrul X?
- Ai nevoie de ajutor de la o altă persoană?
- Te pot ajuta cu idei / sfaturi?
- Sunt aici, când vrei să discutăm, știi unde mă găsești.
-
Nu o lua personal
Probabil te-ai gândit și tu că atunci când oamenii sunt nervoși și reacționează neașteptat de prost la o simplă replică sau observație, nu o fac de fapt din cauza ta.
Ca să înțelegi mai bine cum stă situația, încearcă să te autoobservi atunci când ai o zi proastă.
Nu-i așa că ai tendința să te cerți cu toată lumea?
- Oamenii reacționează prost din cauza unor probleme existente pe fundalul subconștientului. Culmea, nu e nimic personal.
Furia persoanei respective își are originea în relații interpersonale defectuoase sau în conflictele interioare nerezolvate.
-
Folosește-ți compasiunea
Deși este greu să simți compasiune față de persoanele dificile (pentru că nimeni nu le place), trebuie totuși să îți folosești compasiunea pentru a le înțelege mai bine și pentru a nu te lăsa afectat de ele.
Uneori vei afla indirect că poartă cu ei povara unor probleme vechi.
Sau poți afla mai multe despre persoana în cauză dintr-o discuție directă.
Întreab-o ce îi mai face familia, cum și-a petrecut timpul liber.
Este posibil să găsești o persoană dornică să vorbească și să se descarce.
- Și brusc vei înțelege că trece prin probleme ca și tine, prin bucurii ca și tine, și că toți avem o latură negativistă și una optimistă. Important este cum le gestionăm pe fiecare în parte.
-
Ajută-l să își focuseze atenția pe ceva constructiv
Dacă este vorba de un angajat de-al tău, oferă-i taskuri pe care îi place să le facă.
Sau plasează-l alături de colegi cu care colaborează bine.
Dacă e vorba de o persoană apropiată, un prieten, un partener de viață, propune-i activități care îl încântă sau încercați activități noi, din care să alegeți ceea ce v-a făcut plăcere.
Așa că treci la treabă! Eforturile tale nu vor rămâne nerăsplătite.
Vei observa în timp schimbări treptate ale atitudinii celuilalt și implicit o îmbunătățire a relației cu persoana în cauză.
Extra-Pas:
Ai o ”discuție” cu tine însuți/însăți și caută cel mai sincer răspuns la întrebarea ”Ce mă deranjează, cu adevărat, la comportamentul lui X?”.
Ce valoare/nevoie/punct sensibil îți ”atacă” persoana respectivă?
S-ar putea ca răspunsul la această întrebare să fie soluția la întreaga problemă și…o lecție importantă pentru tine!