Andy Szekely – despre antreprenoriat, public speaking şi proiecte personale
Andy Szekely este autorul programului Powerful Business Persuasion®.
Antreprenor, autor și speaker profesionist cu o experiență de peste 15 ani în educația oamenilor maturi, a publicat 5 cărți, a produs 34 de CD-uri și DVD-uri pentru educația adulților și editează un newsletter on-line cu peste 25000 de abonați.
Ca vorbitor public și trainer a lucrat cu peste 50 de companii în 5 țări Europene și a susținut prezentări demonstrative în SUA, Canada și China.
Ca antreprenor a fondat două companii (o editură și o firmă de training și consultanță) și a inițiat o Fundație pentru educația viitorilor lideri ai României.
Proiectul său semnătură este Bootcamp – primul program complet de dezvoltare personală și profesională a adulților cu spirit antreprenorial din România.
Pe 11 decembrie, la Business Days ediţia a 13-a din 2013, care a avut loc la Bucureşti (10-11 decembrie), Andy Szekely a fost ales drept Cel mai inspiraţional speaker la evenimentele Business Days în anul 2013.
Andy Syekely nu este un om obişnuit.
Are în continuare curiozitatea şi candoarea de a afla, de a da mai departe şi de a merge mai departe, indiferent de drumul anevoios al antreprenoriatului în România.
Pe de altă parte, ţara noastră nu are o istorie cu speakerii motivaţionali, de aceea am fost foarte curioasă să descopăr lucrurile despre care poate pare că se vorbeşte mult, dar realitatea confirmă că se ascultă destul de puţin.
Despre antreprenoriat, public speaking şi proiecte personale, în continuare, într-un interviu cu Andy Szekely pentru mariaisopescu.wordpress.com.
Când ai devenit antreprenor și ce te-a determinat să alegi acest drum?
În 2001 când am început cu activităţi pe firmă, dar am activat în stil antreprenorial într-un ONG, cu 3-4 ani înainte. Practic, am ales antreprenoriatul din nevoia de autodeterminare şi libertate.
Îmi place să îmi asum responsabilitatea totală pentru propriul drum în viaţă şi să creez oportunităţile care jalonează acest drum şi cred că astea sunt semnele distinctive ale antreprenorilor.
Ești trainer, autor, coach, public speaker şi organizator de evenimente. O să te rog să mai adaugi dacă mi-a scăpat ceva și să-mi spui unde te regăsești cel mai bine. Ce te pasioneză acum, în acest moment?
Sunt un învăţăcel.
Am o curiozitate explozivă în ceea ce priveşte funcţionarea creierului uman şi performanţa umană de orice fel. Cel mai mult mă regăsesc în scris şi pe scenă.
Deşi par două activităţi opuse, nu e chiar aşa.
Un bun vorbitor public are succes de durată dacă e şi autor pentru că scrisul structurează gândirea şi îţi dă şansa să creezi material original, iar vorbitul în public validează acest material.
E bucla de feedback perfectă.
Speaker profesionist. Își păstrează locul speakerul motivațional în acest moment în care totul pare să se mute în online? E greu, e ușor? Cum vezi tu viitorul în public speaking?
Nu poţi muta în online căldura sufletească.
Sunt convins că nevoia umană de conectare (spiritul gregar al omului) va păstra interacţiunea faţă în faţă.
Oamenii află unii de alţii pe facebook, dar îşi doresc apoi să se şi cunoască.
În plus, cred că istoria e ciclică, ceea ce înseamnă că după o perioadă de mutare a atenţiei spre comunicarea la distanţă, oamenii vor reveni la dorinţa de conectare de aproape.
Revenind la antreprenoriat, vreau să-mi spui trei cuvinte care sunt puncte de referință pentru antreprenorul Andy Szekely.
Pe scurt, drumul critic arată aşa:
– asumă-ţi responsabilitatea pentru deciziile tale –
– creează oportunităţi pentru oamenii apropiaţi ţie –
– asumă-ţi responsabilitatea şi pentru deciziile lor – (atunci când formezi echipe)
Adică: Responsabilitate – Oportunitate – Echipă.
Cum trebuie confruntat eșecul în businessul pe cont propriu?
Învăţând să nu te iei prea în serios.
Antreprenorii de succes privesc business-ul şi ca pe un joc, nu doar ca pe o treabă serioasă.
Dacă nu ai ambele perspective, mai devreme sau mai târziu se rupe ceva…Cei prea serioşi obosesc şi renunţă.
Cei prea jucăuşi, încep 100 de lucruri şi nu finalizează niciunul…
Depinde la ce extremă te afli, dar ca regulă generală, în România, micii antreprenori se iau prea în serios.
Te-ai axat în special pe dezvoltarea personală a managerilor. Din întâlnirile tale cu oamenii de vârf din companii, care crezi că sunt principalele greșeli pe care le fac, mă refer la managementul românesc, și care sunt principalele atuuri de care trebuie să fie conștienți.
În afară de ”mă iau prea în serios” și ”totul e un joc”, am întâlnit greşeala micromanagementului (nu e exclusiv românească, dar e omniprezentă la noi).
Mai ales antreprenorii manageri, ei sunt publicul meu principal, fac greşeala să delege prea puţin, adică fac micromanagement.
O altă greşeală tipică la începători e că vor să îşi facă din pasiune un business (a fost şi cazul meu) şi nu se uită suficient la ce cere piaţa, ci rămân cantonaţi în ce cred ei că e important.
Denumesc acest fenomen drept sindrom al expertului.
Care au fost/sunt cele mai mari provocări în dezvoltarea ta personală?
Cele tipice, iar acestea sunt:
– să ştii foarte clar ce vrei;
– să îţi asumi 100% responsabilitatea pentru acţiunile tale;
– să priveşti lucrurile aşa cum sunt, nu aşa cum ai vrea să fie
– să înveţi non-stop;
– să găseşti şi să menţii echilibrul între minte, trup, inimă şi spirit.
Ai fondat două companii, o editură și o firmă de training și consultanță, dar și o Fundație pentru educația liderilor. Aș vrea să ne oprim puțin asupra Fundației. Ce înseamnă aceasta? Ce presupune educația liderilor?
Fundaţia a fost creată în ideea de a oferi abilităţi de leadership oamenilor care pot face cele mai multe lucruri cu ele – adică tinerilor cu vârste între 18 şi 25 de ani.
Ei sunt către finalul şcolii la aceste vârste, iar şcoala te învaţă, în cel mai bun caz, management, dar nu te învaţă în niciun caz leadership.
Pentru mine leadership înseamnă să devii ce propui ca să inspiri viaţă oricui.
Un lider autentic nu vorbeşte despre ce e de facut, el face şi, prin acţiunile lui, inspiră.
Aici se vede legătura cu dezvoltarea personală, în sensul că nu poţi fi un lider autentic fără să fii mai întâi un om maturizat (adică un om care a găsit răspuns la provocările de la întrebarea anterioară).
Bootcamp University este proiectul tău de suflet. Cum a pornit și care sunt țintele tale cu acest proiect?
Ideea de Bootcamp mi-a venit acum 10 ani în SUA când am participat la un curs cu Robert Dilts, care ulterior mi-a devenit mentor.
Nu am plecat la acest curs cu inima deschisă, având în vedere că la vremea aceea am plătit 6,400 USD, aproape jumătate de maşină…
Însă am trecut peste scepticul din mine şi mi-am propus să încerc.
Imediat după aceea, mi-am dat seama că făcusem cea mai bună investiţie de până atunci şi m-am întors motivat să încep un proiect, pe atunci, unic în România.
Prima ediţie a taberei de dezvoltare personală şi profesională BootCamp a avut 6 participanţi, toţi fiind prieteni de-ai mei.
Apoi în fiecare an am crescut şi am ajuns ca în 2012 să adunăm în 10 tabere peste 300 de participanţi.
ScopulBC este ca participanţii să-şi dezvolte celelalte tipuri de inteligenţă – emoţională, fizică, spirituală – care să completeze inteligenţa logică, dezvoltată mult în timpul şcolii.
Ştiu că ai intrat şi tu în febra Black Friday, ai pregătit ceva anul acesta. Mai degrabă un fel de anti BF, dacă ne gândim că ai venit cu o propunere inedită.
Am pregătit o campanie prin care am vrut să oferim oamenilor alternativa de a investi în propria dezvoltare personală. E cea mai bună investiţie.
Practic, am oferit oamenilor oportunitatea de a accesa Bootcamp la un super-preţ şi chiar în rate.
Autor: Maria Isopescu
17 DECEMBRIE 2013