fbpx

Ce-ar face diferit un manager dacă ar lua-o de la capăt

Articolul de mai jos poate fi un bun exercițiu de conștientizare dacă, în loc de ”manager” pui orice alt lucru care te interesează pe tine.

Însă, eu mă voi ”folosi” de manageri pentru că de la ei a pornit și ideea articolului. :)

Îmi place să învăț mereu de la cei din jurul meu și, de câte ori întâlnesc o persoană nouă…o iau la întrebări. Așa se face că am avut ocazia să întâlnesc foarte mulți manageri și una dintre întrebările nelipsite pe care le adresez este:

“Dacă ai fi din nou manager pentru prima oară, ce ai face diferit?”

Evident, am primit numeroase răspunsuri.

Le-am selectat pe cele întâlnite cel mai des sau pe cele pe care le-am considerat importante pentru un manager la început de drum și…uite care sunt ”câștigătoarele”:

  1. ”N-aș mai fi atât de autoritar pentru a câștiga respect”

Una dintre greșelile făcute de manageri constă în folosirea unei atitudini autoritare pentru a impune respect în rândul angajaților.

Nu mai funcționează! Ai în grijă angajați tineri, care nu te vor respecta, ba dimpotrivă, te vor disprețui.

Un angajat tratat cu duritate nu va fi fidel companiei și nu va da randament.

Se va limita să își facă treaba și să iasă pe ușă imediat cum s-a terminat programul. 

Iar cu prima ocazie, va pleca la o altă companie.

Nimănui nu îi place să fie tratat de sus, indiferent cât de măruntă ar fi poziția pe care o are.

Respectul se câștigă cu implicare. Un șef respectat este cel care știe să asculte și cererile angajaților, nemulțumirile și problemele lor. Când arăți că îți pasă, îi va păsa și celuilalt.

Iar un angajat fidel companiei va dovedi implicare și va face tot ce îi stă în putință ca lucrurile să meargă așa cum trebuie.

  1. ”Aș fi setat în special obiective pe termen lung, nu doar pe termen scurt”

Mulți manageri au considerat că au greșit prin stabilirea de obiective pe termen scurt.

Mai exact, obișnuiau să pună presiune pe angajați azi și acum.

Pe de altă parte, neglijau imaginea de ansamblu.

Și ulterior își dădeau seama că nu au un plan de acțiune pe termen lung și că nu știu încotro se îndreaptă.

Este important să îţi setezi obiective pe termen lung. Acestea se raportează la activitatea angajaţilor pe de o parte şi la direcţia business-ului pe de altă parte.

Obiectivele pe termen lung sunt harta şi busola ta. Fără ele, sunt şanse mari să te rătăceşti, fiindcă pur şi simplu nu ai o destinaţie.

  1. ”Aș fi ascultat oamenii mai mult”

În multe companii, comunicarea dintre manager şi angajat este unidirecţională.

Managerul formulează regulile, angajatul le respectă.

Hotărârile managerului sunt văzute ca literă de lege, iar angajatul nu are nici un cuvânt de spus.

Managerul uită, însă, că şi el este om şi că poate greşi.

Tipul de comunicare ideal dintr-o companie este cel bidirecţional.

Şedinţele şi brainstormingul pot aduce plus valoare unui plan de business.

Mai multe minţi la un loc vor găsi tot timpul idei mai bune decât una singură.

Ca manager, nu ai de ce să te temi de părerile sau dezaprobările angajaţilor tăi.

Prin intermediul lor primeşti păreri pertinente care te ajută să vezi de timpuriu problemele.

Întreabă-i ce soluţii văd la diversele neajunsuri cu care vă confruntaţi.

Angajaţii se vor simţi valorizaţi şi vor pune umărul la modelarea unei companii în care toată lumea să se simtă important.

  1. N-aș fi ignorat conflictele

Conflictele din interiorul firmei sunt un subiect sensibil.

Mulţi manageri, mai noi sau mai experimentaţi, nu ştiu cum anume să procedeze în astfel de situaţii.

De aceea, cei mai mulţi preferă să le ignore. Închid ochii şi speră că vor dispărea de la sine.

Ceea ce nu se întâmplă.

Un conflict nerezolvat la timp nu face decât să crească şi să lovească cu şi mai mare putere. E ca un virus care se răspândeşte şi devine din ce în ce mai acaparant.

Acordă timp problemelor existente în firmă. Fie între angajaţi, fie dintre angajaţi şi management.

Aşa cum spuneam şi anterior, fă-ţi timp să îi asculţi pe oameni.

Au această nevoie imperioasă. Şi găsiţi împreună soluţii.

  1. ”Aș fi celebrat reușitele firmei cu toți angajații”

Reuşitele firmei trec deseori neobservate.

Unii manageri au considerat că nu este cazul să le sărbătorească şi cu angajaţii.

Ca manager, nu uita faptul că lucrurile se mişcă datorită oamenilor cu care lucrezi.

Dacă li se acordă la fel de multă gratitudine pe câtă responsabilitate, atunci lucrurile se echilibrează.

Celebrarea reuşitelor firmei alături de echipă înseamnă recunoaşterea meritelor acesteia.

Oamenii se simt puşi în valoare atunci când sunt incluşi în momentele de sărbătoare interne.

Cu siguranţă vrei de la oamenii tăi să dea ce au ei mai bun pentru munca în cadrul companiei.

Demonstrează-le că sunt la fel de importanţi şi atunci când aveţi motive să sărbătoriţi.

Bucuria va fi cu atât mai mare!

****

Îți spuneam la începutul articolului că această întrebare îți poate fi de folos pentru a-ți (re)analiza orice drum pe care ești. Și chiar îți recomand să o testezi cu toată sinceritatea.

La final, mai am o singură completare:

Fiecare zi e un nou drum, așa că…ce te oprește să îl parcurgi ca și cum abia l-ai început?

Inspiraţie!
andy szekely

Comentează




* Campurile marcate cu steluta sunt obligatorii.