fbpx

Cum să nu plictisești când vorbești

Publicat pe 20 iunie 2016
Timp de citire: 5 minute

Zilele trecute mă întreba cineva: ”Andy, susțin o prezentare peste câteva zile, m-am pregătit, însă, astăzi mi-am adus aminte de câte ori m-am plictisit atunci când eram în public la vreo conferință sau la ședințe și…a început să îmi fie teamă să nu am același ”efect”. Cum pot să fac să nu…plictisesc?

Viața are modul ei unic de a ne pune în diverse situații în care nu ne vedeam măcar. 🙂

Atunci când ești de o parte a barierei vezi într-un fel lucrurile, iar când treci în partea cealaltă le vezi într-o altă lumină.

Când ești pe scaun, în public, mintea îți zboară cu ușurință în altă parte și pur și simplu pierzi șirul celor spuse, mai ales atunci când persoana din fața ta are un stil plictisitor de a ține speech-ul. 

Când ajungi TU pe scenă, cu microfonul în mână, îți dai seama cât de greu este, însă, să păstrezi trează atenția publicului.

Și probabil că abia atunci apreciezi la justa valoare munca și efortul speakerilor. 

 

Revenind. Ce sfaturi i-am dat tânărului novice într-ale vorbitului în public?

Pentru că știa, deja, ”regulile de bază” legate de claritatea și lungimea discursului și de tonalitate, i-am spus să țină cont de aceste 4 sugestii:

 

  1. Nu îți minimiza singur valoarea speech-ului

Unii speakeri au tendinţa de a se scuza atunci când sunt începători pe scenă.

O astfel de atitudine poate fi ok atât timp cât nu se face exces.

Practic, poate fi câştigată indulgenţa publicului atunci când le împărtăşeşti: “Aceasta este prima mea ieşire pe scenă”.

Iar dacă o spui cu umor, vei câştiga cu atât mai mult simpatia celor care te ascultă.

Nu repeta, însă, acest aspect. Fiindcă le trezeşti oamenilor ochiul critic.

Şi îţi expui gratuit partea vulnerabilă. E ca şi cum ai spune: “Priviţi doar cât de teamă îmi este!”

Tu eşti prima persoană care trebuie să creadă în discursul său.

Oamenii sunt acolo să te asculte. Şi îşi doresc să audă ceva interesant.

Aşa că nu îi dezamăgi!

 

  1. Spune o poveste

Tuturor ne plac poveştile. Reale sau create.

Poveştile de viaţă ne ajută să ne identificăm cu noi înşine raportat la diverse situaţii. 

În cadrul unui discurs, povestea ţine trează atenţia publicului.

O poţi introduce chiar prin replica: “Am să vă spun o poveste.”

Brusc, oamenii ciulesc urechile. Poate că la mijloc se află obişnuinţa noastră din copilărie de a fi atenţi în astfel de momente.

Cert este că nu dai greş niciodată cu o poveste. Bineînţeles, contează foarte mult şi conţinutul acesteia.

Aşa că pregăteşte fie o poveste reală, din viaţa ta sau a cuiva cunoscut, fie vino cu o istorisire cu tâlc.

Din nou, foarte important este ca aceasta să fie raportată la subiectul speech-ului şi la contextul în care este încadrată.

 

  1. Schimbă direcția la momentul potrivit

Un discurs va fi punctat de anumite momente. Mai exact, un speech linear îl face pe ascultător să piardă şirul.

Aşa că evită pe cât posibil monotonia! Atunci când îţi pregăteşti discursul, structurează-l cu atenţie.

Nu vorbi despre aceeaşi idee prea mult timp. E necesar să schimbi direcţia la o anumită perioadă de timp.

Practic, să treci la un alt subiect, la o altă idee.

Dacă oferi publicului lucruri noi şi interesante unul după altul, atunci garantat îi menţii atenţia trează.

 

  1. Revitalizează atmosfera

Statul pe scaun + ascultat un discurs duce, după o anumită perioadă de timp, la pierderea atenţiei.

Şi la oboseală. Mintea se detaşează de timpul prezent şi începe să se perinde printre diverse gânduri.

Mai exact, auditoriul tău începe să îşi piardă atenţia.

Ce e de făcut?

Dacă ai mai participat la conferinţele mele, cu siguranţă îţi aduci aminte faptul că, la anumite perioade de timp…

  • Ceream publicului să se ridice în picioare şi să se mişte pe ritmul unei melodii.
  • Sau îi rugam să dea mâna cu vecinii de scaun.
  • Sau să creeze grupuri şi să pună întrebări celor din apropiere.

De ce toate acestea?

Pentru că e bine să îi ajuţi pe oameni să rămână energici şi veseli.

Chiar dacă prezentarea ta ţine 2-3 ore. Sau mai mult.

Publicul doreşte să fie atent şi să plece cu ceva nou, din moment ce a venit până acolo.

Dar are nevoie de un mic sprijin, de o astfel de strategie gândită în aşa fel încât să rămână alert pe perioade cât mai lungi de timp.

***

Sper să îți fie de folos și ție aceste sugestii. Dacă vrei să completezi lista cu experiența ta proprie, lasă un comentariu sub acest articol (îți mulțumesc anticipat 😉 )

Inspiraţie !
andy szekely
 

Ţi-a fost de folos? Dă-l mai departe :D




 

Scrie-ne aici părerea ta despre articol