fbpx

De Black Friday
evită capcana celor 3 uşi

Imaginează-ţi: Vine la tine un voluntar al unui proiect de cercetare cu o tabletă și îți cere să participi la următorul joc:

1. Pe ecran sunt trei uși colorate diferit.

2. Dacă dai click pe una din uşi intri într-o încăpere cu diverse obiecte

3. Când dai click pe acestea câștigi bani (sume între 2 şi 5 cenți) Scopul jocului este să câștigi cât mai mulți bani.

Până aici, totul pare simplu!

experiment-3-usi-black-friday

Dar apare o constrângere: Ți se spune că la fiecare click celelalte uși se micșorează.

Dacă zăbovești în cameră până consumi 12 click-uri, ușile dispar.

Dacă, însă, dai click pe celelalte uși, poți intra în camere unde ai putea câștiga bani (sume similare cu cele câștigate în prima cameră)…

Ce faci?

Citeşte rezultatele studiului…

Experimentul a fost făcut de către echipa profesorului Dan Ariely, autorul cărții ”Irațional în mod previzibil”.

Contrar așteptărilor cercetătorilor, toți subiecții au dat click pentru a deschide celelalte uși, chiar și atunci când jocul le lua bani dacă fac acest lucru.

Autorul notează cu uimire: „Fuga de la o posibilitate la alta este o activitate umană destul de stranie. Și mai stranie însă este compulsiunea noastră de a vâna niște oportunități derizorii – ocazii care sunt aproape moarte sau care n-ar mai trebui să prezinte niciun interes pentru noi”.

Citind aceste rânduri mi-am adus aminte de Black Friday și de frenezia cumpărăturilor cu reducere…

Mi-am pus întrebarea câți oameni cumpără de Black Friday pentru că e o ocazie și nu pentru că într-adevăr le trebuie acele obiecte…

Dar majoritatea oamenilor sunt iraționali…

La fel ca în experimentul cu ușile, preferă să caute posibilități în loc să urmărească obiective.

Acest fenomen duce la creșterea numărului de oameni care se apucă de o treabă și o lasă neterminată, oricât de măruntă ar fi ea… Aceasta este cauza pentru comportamente de genul:

• 12 ferestre deschise pe laptop, când de fapt ai nevoie de două sau trei…

• Amânarea deciziei de a confirma o întâlnire până în ultima clipă, de frică să nu se ivească ceva mai bun…

• Conversații în care îl asculți pe celălalt și scrii e-mailuri sau sms-uri asigurându-l că ești foarte atent la ce spune etc.

Bombardamentul informațional (mai ales publicitatea) ne împinge către astfel de comportamente la fel de inevitabil ca mișcarea de rotație a Pământului…

Și totuși…

Ce putem face ca să temperăm nițel tendința irațională spre alegerile fără scop?

După părerea mea există câteva răspunsuri simple și unul profund, care le însumează pe toate.

Iată două soluții simple:

1. Învață să îţi focalizezi atenția.

Ia-ți un cronometru și fă exerciții în care nu îți muți atenția de la activitatea pe care o faci sub niciun motiv.

Când atingi 20 de minute de concentrare pe o singură activitate, în mod repetat, știi că ai atins un nivel acceptabil (de începător) de focalizare.

2. Colaborează cu oameni care dau prioritate priorităților.

Aceștia sunt din ce în ce mai rari. Îi găsești printre performeri și lideri.

Sunt cei care nu se lasă distrași de la scopurile lor și își ating țintele indiferent de circumstanțe. Simplul fapt că lucrezi cu ei și petreci timp alături de ei te va ajuta să ”împrumuți” astfel de comportamente.

Și acum, soluția cu adevărat câștigătoare pe termen lung. Are doi pași:

1. Decide foarte exact și clar ce anume îți dorești.

2. Întreabă-te dacă oportunitățile ce îți apar în cale te ajută sau te împiedică să obții ceea ce îți dorești.

În experimentul cu cele trei uși, scopul era să se obțină cât mai mulţi bani. Dacă subiecții ar fi decis clar de la început că se vor ține de scop, probabil că ar fi rezistat tentației să dea click-uri costisitoare ca să intre în celelalte camere… Dar s-au lăsat distrași…

Motivul? Natura umană!

Rezultatul? Pierderea din vedere a scopului în favoarea impulsului de moment…

În acest moment, mă uit cu interes la un experiment cu mult mai mare, din toate punctele de vedere: Black Friday.

Deși nu e de foarte mulți ani în România, evenimentul vinerea neagră a atins cifre care depășesc estimările celor mai optimiști analiști…

Ce se vinde? În marea majoritate, obiecte de uz casnic, telefoane și laptop-uri.

Cine cumpără? Oamenii care dau click pe ușa roșie, albastră sau verde…

Cum poți profita de Black Friday?

Cu aceeași soluție câștigătoare pe termen lung pe care am sugerat-o deja:

1. Decide foarte exact și clar ce anume îți dorești.

2. Întreabă-te dacă oportunitățile ce îți apar în cale te ajută sau te împiedică să obții ceea ce îți dorești. În acest fel, îți va fi clar ce ai cheltuit pentru scopurile tale și ce pentru că ți-ai satisfăcut o dorință de moment… În definitiv, te poți bucura de ambele, dar măcar să o faci în cunoștință de cauză…

Inspiraţie!
andy szekely

Comentează




* Campurile marcate cu steluta sunt obligatorii.