fbpx

Învăţare experienţială

Timp de citire: 3 minute

Teoriile clasice ale educaţiei clasifică studenţii ca receptori pasivi de informaţie.

Teoria educaţiei experienţiale are o abordare diferită.

Implicarea studenţilor ca părţi active în învăţare este filozofia de bază a învăţării experienţiale.

Învăţarea experienţială are trei componente:

  • Cunoştinţe – concepte, fapte, informaţie şi experienţa anterioară;
  • Activităţi – cunoştinţe aplicate la evenimentele curente, în desfăşurare;
  • Reflecţie – gândire axată pe analiză şi evaluarea propriilor activităţi şi a contribuţiei la propria creştere personală.

Ce este reviewing?

Reviewing este învăţarea din propria experienţă – sau abilitarea altora pentru a o face.

Reviewing (analiza de proces) te ajută să obţii mai mult din munca pe care o faci, din viaţă şi recreare – în special – dacă abilităţile de reviewing se suprapun peste ambiţiile personale.

Reviewing este orice proces care te ajută să dai sens propriei experienţe pentru învăţare şi dezvoltarea personală.

Activitatea de reviewing include:

  • reflecţie asupra experienţei;
  • analizarea experienţei;
  • găsirea semnificaţiilor experienţei;
  • comunicarea experienţei;
  • resemnificarea experienţei;
  • învăţarea din experienţă.

Cuvinte alternative: procesare, debriefing, reflectare.

Activitatea de reviewing are două sensuri:

  • Reviewing = învăţare – procesul de învăţare din experienţă (de exemplu, prin modul de ţinere a unei agende zilnice de lucru, încrederea într-un prieten, discuţia cu un mentor etc). Acest sens se referă la ceea ce faci!
  • Reviewing = asistarea altora în învăţare – facilitarea învăţării experienţiale pentru alţii (de exemplu, prin punerea întrebărilor, acordarea feedback-ului, sau explorarea unor alternative de explicare). Sensul se referă la ceea ce face facilitatorul!

Elemente cheie în analiza de proces (Reviewing)

  • Comunicarea
    Analiza de proces implică comunicarea despre experienţa recentă. O dată ce canalele comunicării sunt deschise, analiza de proces se poate desfăşura.
  • Abilităţi de a pune întrebări
    Reviewing înseamnă mai mult decât a pune întrebări, dar acesta este primul pas. Întrebările deschise sunt importante.
  • Inovare
    Imaginaţia este importantă pentru a găsi noi căi de a vedea, comunica şi învăţa.

Pe scurt, procesul de reviewing înseamnă experienţă + reflectare (reviewing) = învăţare.

Procesul de reviewing necesită parcurgerea a patru paşi:

  • Experienţa
    Inseamnă să retrăieşti ceea ce s-a întâmplat. Este o reamintire a evenimentelor semnificative asupra a ceea ce s-a întâmplat.
  • Exprimarea
    Te obligă să te focalizezi pe calitatea experienţei şi să-ţi pui întrebări de genul: Cum a fost? Cum te-ai simţit?
  • Examinarea
    Presupune analiza şi raţionalizarea experienţei avute.
  • Explorarea
    Înseamnă pregătirea pentru explorarea unor comportamente reieşite din stadiile anterioare.

Acţiunea presupune adesea fixarea unor ţinte.

Instrumentele folosite în învăţarea experienţială sunt potrivite pentru motivarea participanţilor, dar şi pentru atingerea unei palete variate de obiective:

  • motivarea participanţilor;
  • dezvoltarea încrederii;
  • crearea culturii de învăţare;
  • dezvoltarea comunicării şi a abilităţilor interpersonale;
  • îmbunătăţirea muncii în echipă;
  • luarea deciziilor şi rezolvarea obiecţiilor;
  • abilităţi de conducere şi leadership.
Inspiraţie !
andy szekely