fbpx

Manipulare în masă!

Imaginează-ţi că România se pregăteşte să facă faţă unei epidemii groaznice care se estimează statistic că va face 600 de victime.

Pentru combaterea epidemiei sunt propuse două programe de intervenţie medicală, A şi B, cu următoarele consecinţe:

Dacă se adoptă programul A vor fi salvaţi 200 de oameni.

Dacă se adoptă programul B există probabilitatea statistică de 1/3 că vor fi salvaţi 600 de oameni şi 2/3 că nu va putea fi salvat nimeni.

Pe care dintre cele două programe l-ai alege?

Răspunde la întrebare înainte de a citi mai departe…
………………

Ai răspuns? OK!

Observă acum că această alegere a fost prezentată într-un mod pozitiv: se referă la vieţi salvate.

Ce s-ar fi întâmplat însă dacă alegerea ar fi fost formulată în mod negativ: s-ar fi referit la număr de morţi… în loc de număr de supravieţuitori…

Adică, textul ar suna aşa:

Dacă se alege programul A rezultatul va fi: 400 de morţi.

Dacă se adoptă programul B, există o probabilitate de 1/3 ca nimeni să nu moară şi o probabilitate de 2/3 ca 600 de oameni să moară.

Întrebare cheie:
Ai mai răspunde la fel? Chiar dacă cifrele absolute sunt exact aceleaşi în primul caz şi în al doilea, ai mai răspunde la fel?!?

Studiul cercetătorilor Kahneman şi Tversky, din 1984, dă un răspuns clar la această întrebare: NU!

În studiu, două echipe de medici au fost puse în faţa dilemei de mai sus (pentru o presupusă epidemie în SUA).

Primul grup a răspuns întrebării legată de vieţi salvate, iar al doilea grup a răspuns alegerii legată de pierderile de vieţi.

Echipa de medici căreia i-a fost propus programul de „salvat vieţi” a votat în proporţie de 72% pentru strategia mai sigură – strategia A (care dă ca sigură salvarea a 200 de vieţi).

Echipa de medici căreia i-a fost propus programul de… „evitat morţi” a ales strategia riscantă – strategia B în proporţie de 72%.

Adică, în funcţie de felul în care a fost prezentată situaţia (contextul), a fost indusă alegerea.

Schimbarea cadrului de referinţă de la unul pozitiv (salvare de vieţi) la unul negativ (evitarea morţii) a produs o schimbare totală în preferinţele de alegere.

Inspiraţie!
andy szekely

 

 

 

Comentează




* Campurile marcate cu steluta sunt obligatorii.