fbpx

Powerful Business Writing – întrebare încuietoare ! / Răspuns revelator ?

Publicat pe 16 decembrie 2008
Timp de citire: 4 minute

timp estimat de lectură – 3,5 minute

Ieri la „Serile AS” am ţinut un seminar cu titlul „Powerful Business Writing” şi am primit o întrebare la care nu am avut un răspuns pertinent.

Era o întrebare despre tipul de caracter care este mai uşor de citit în textele comerciale: Serif sau Sans Serif ?

Deşi ştiam răspunsul dintr-o lectură mai veche, nu îmi aduceam aminte detaliile, aşa că am cerut răgaz să mă documentez.

Răspunsul meu vine acum, în trei părţi 

  1. Ce înseamnă de fapt Serif şi Sans Serif
  2. Care e mai uşor de citit
  3. Cum se pot folosi în scris cu impact maxim cele două tipuri de caracter

Chiar dacă poate părea un subiect banal, te asigur că diferenţa dintre Serif şi Sans Serif se poate măsura în bani !

De exemplu, marketerii au mijloace să testeze o astfel de ipoteză – dacă textul are mai mult impact cu Serif sau Sans Serif .

Cum fac ei ?

Trimit aceeaşi scrisoare de vânzare la două eşantioane reprezentative din grupul ţintă, una scrisă cu Serif şi cealaltă cu Sans Serif şi compară rata de răspuns favorabil.

Ce poţi face tu, chiar dacă nu ai posibilitatea să testezi ?

Te inspiri din studiile care s-au făcut deja şi tragi concluziile utile pentru tine !

Citeşte deci în continuare despre diferenţa dintre Serif si Sans Serif.

Prrin definiţie, caracterele Serif sunt terminaţiile ascuţite care „finalizează” caracterele („codiţele”), aşa cum apar ele în imaginea de mai sus. Caracterele Sans serif nu au aceste « codiţe ».

Care e mai uşor de citit ?

Există câteva zeci de studii independente care şi-au propus să răspundă la această întrebare. Rezultatele nu sunt concludente – există argumente pro şi contra.

Dintre toate, cel mai pertinent argument mi se pare următorul :

Studiile arată că dacă percepţia ta este « obişnuită » cu un anumit tip de caracter, creierul tău va citi mai uşor acel tip de caracter ( Tinker, 1963 ; Zachrisson, 1965 ).

De exemplu, dacă ai citit doi ani texte scrise cu fontul Times New Roman, care este un font serif, şi apoi citeşti un text scris cu fontul Arial (sans serif), probabil că îţi va fi mai dificil să citeşti textul scris cu Arial.

Creierul tău va consuma mai multă energie pentru a se adapta la noua percepţie.

Fonturile Serif sunt mai vechi (de pe vremea imperiului Roman) iar cele Sans Serif mai noi (de pe vremea computerului personal, când literele trebuiau să se încadreze într-un anumit număr de pixeli).

Acesta este probabil motivul pentru care utilizatorii de computer par să prefere caracterele Sans Serif considerându-le mai lizibile.

Cum pot folosi aceste informaţii ?

Un lucru este sigur : Între Serif şi Sans Serif există diferenţe.

Aceste diferenţe pot fi folosite în favoarea scriitorului. (şi a cititorului)

La ce mă refer ? La contrast !

De vreme ce ştim că cele două tipuri de caracter sunt percepute diferit (pentru că sunt diferite), poţi folosi un tip pentru titluri şi subtitluri şi altul pentru restul textului.

Astfel, diferenţa subtilă între Serif şi Sans Serif creează contrast şi un pic de efect dramatic – exact cât e nevoie pentru a face textul mai atractiv pentru cititor !

Inspiraţie !
andy szekely
 

Ţi-a fost de folos? Dă-l mai departe :D




 

Scrie-ne aici părerea ta despre articol