SPUI POVEŞTI BUNE PE SCENĂ ? - Andy Szekely | Contribuție (Public Speaking) - Andy Szekely SPUI POVEŞTI BUNE PE SCENĂ ? - Andy Szekely | Contribuție (Public Speaking)

SPUI POVEŞTI BUNE PE SCENĂ ?

Ca să menţii atenţia publicului trează asupra speech-ului tău, de la început şi până la sfârşit, ai nevoie de istorioare scurte şi captivante.

Cred că îţi aminteşti de celebra invitaţie a lui Steve Jobs pentru John Sculley (pe atunci Sculley era CEO la Pepsi), când acesta l-a ademenit în compania Apple cu o singură întrebare, aşa-i?

Întrebarea pentru Sculley era: „Doreşti să-ţi petreci restul vieţii tale comercializând apă cu zahăr sau îţi doreşti să ai ocazia de a schimba lumea?”

Ei, astfel de poveşti ar trebui spuse publicului tău!

Cere oamenilor din public să împărtăşească şi ei la rândul lor poveşti ca acestea cu ceilalţi, scurte şi interesante.

Astfel, speech-ul tău va fi dinamizat şi ţinut minte pentru multă vreme.

În acest articol ţi-am pregatit 8 paşi care te vor ajuta sa spui poveşti bune pe scena…

 

             1. Fă multe pauze în discurs. Fă-le cât mai bine!  

Toţi povestitorii pricepuţi ştiu că pauza într-un discurs este un instrument valoros pentru construirea dramei, adăugarea suspansului şi pentru înţelegerea şi absorbţia mai uşoară a informaţiilor de către public.

Elementele de pauză semnifică pentru public că ceva profund, important sau special se întâmplă, sau că urmează să se întâmple…

 Lou Heckler, expert în public speaking şi storytelling, este cunoscut drept un maestru al pauzelor.

El spune: „Principalul motiv pentru care ador să folosesc pauzele într-un discurs este că acestea transformă un monolog într-un dialog cu publicul.”.

El e de părere că o pauza atrage publicul în poveste.

El zice că „În timp ce audienţa tace, elementul numit pauză îi permite acesteia să se gândească la ce se petrece de fapt în poveste.

Mai mult, publicul are timp să intuiască ceea ce urmează să se întâmple.

Dacă reuşesc să ghicească ce va urma este prea puţin important.

Ceea ce este important, e că dacă ai timp să foloseşti elementele de pauză cu pricepere, ai reuşit să oferi oamenilor sentimentul că ei au fost pe scenă cu tine.

Astfel, te-ai conectat cu ei până ce ţi-ai încheiat prezentarea.”

 

             2.Inspiră! 

Inspiră publicul care a venit să te vadă să aibă aspiraţii înalte;

Alege un moment special din viaţa ta; poate o provocare peste care ai trecut, poate o aventură memorabilă, sau poate că ai luat o decizie care ţi-a schimbat viaţa.

Explică în prezentare cât de important a fost acel eveniment pentru tine, precum şi ce lecţie ai învăţat de pe urma lui.

Prezintă totul într-un mod în care să-i fie uşor publicului să înveţe din propriile tale lecţii de viaţă.

Fă ca experienţa să-ţi inspire audienţa!

 

            3.Construieşte credibilitate 

Oamenii nu vor să primească prea multă informaţie. În fiecare zi ei sunt invadaţi de informaţii.

Oamenii îşi doresc credinţa – credinţa în tine, în scopurile tale, în succesul tău, vor să creadă în povestea ta.

Credinţa este cea care mută munţii, nu faptele.

Dar credinţa are nevoie de o poveste care să o susţină.

O poveste plină de sens care le inspiră oamenilor încredere, încrederea în tine şi care le redă speranţa că ideile spuse de tine sunt adevărate şi valoroase pentru ei.

Şi cum povestea spusă de tine este mijlocul prin care poţi să creezi credibilitate în faţa ascultătorilor tăi.

Începe şi spune o poveste interesantă, inspiraţională!

Inspiraţională pentru semenii tăi, fie ei colegi, lideri, subordonaţi, familie, sau un grup mare de străini.

Spune-le o poveste inspiraţională!

 

… Doar aşa îi poţi convinge să-ţi accepte concluziile…. şi nu doar să ţi le accepte… ci şi să ţi le împărtăşească!

 

        4. Arată-te aşa cum eşti

Primele câteva minute ale unei prezentări reprezintă şansa ta să te prezinţi.

În primele câteva minute se formează opinia publicului despre tine, în funcţie de ceea ce îi prezinţi verbal şi nonverbal.

Adesea, vorbitorii publici încep discursurile lor cu o mini-prezentare despre ei, cu un CV care conţine întâmplările lor din copilărie până la vârsta adultă.

Recomandarea mea este ca speech-ul tău să fie diferit de al lor!

Îţi recomand să începi din prima, prin a-l prezenta pe adevăratul TU!

Începe să vorbeşti despre filozofia ta de viaţă, despre credinţele tale, valorile tale, scopul şi obiectivele tale.

Arată-te aşa cum eşti tu pe interior şi exterior!

Pentru ca povestea ta să prindă până la final, le poţi relata oamenilor un eveniment care ţi-a marcat viaţa în bine, şi datorită căruia TU eşti ceea ce eşti astăzi.

Sunt o mulţime de moduri în care te poţi prezenta!

Cu cât eşti mai creativ, cu atât le vei găsi mai repede.

         5. Aprinde imaginaţia oamenilor 

Ce se întâmplă înainte să te vadă un medic?

Sau ce se întâmplă când aştepţi feedback pentru un plan strategic dezvoltat de tine?

Ţi se-aprinde imaginaţia.

Pentru a aprinde imaginaţia oamenilor, crezi că un PowerPoint sau un alt instrument tehnologic te-ar putea ajuta?

Evident că nu.

În 1961, John F. Kennedy – preşedintele SUA ţinea un discurs despre faptul că lumea avea nevoie de o cursă spaţială, mai exact pe Lună.

Înaintea unei şedinţe a Congresului Statelor Unite, el a anunţat faptul că până la sfârşitul deceniului, ţara va trimite un om pe Lună şi îl va aduce înapoi pe Pământ.

În siguranţă.

În ciuda îndoielilor masei de oameni, precum şi în ciuda faptului că NASA nu trimisese încă niciun om în afara orbitei Pământului, Kennedy a reuşit să aprindă imaginaţia colectivă a ţării.

Imaginaţia este punctul de acces direct spre creativitatea noastră.

Numai să spui „Imaginaţi-vă că…” şi sucul creativităţii oamenilor începe să curgă.

Când stimulezi imaginaţia oamenilor, ei sunt teleportaţi automat către o realitate nouă şi complet diferită, plină de posibilităţi… lăsând în urmă scaunele…

 

            6. Creează cadrul de prezentare 

Mulţi speakeri la începutul carierei lor, tind să folosească puţin cam „excesiv” strategii deprinse de prin ghiduri şi din manuale de public speaking.

Aceste ajutoare au un rol important în formarea carierei tale, mai ales când vine vorba de structurarea speech-ului… însă folosite în exces ar putea să-ţi cam strice prezentarea.

E foarte important să nu înveţi papagaliceşte câteva tehnici de public speaking şi să le foloseşti numai pe acelea.

De asemenea, e esenţial să te asiguri că prezentarea ta nu devine rece, fără emoţie, din motiv că ai dat curs strategiilor şi tehnicilor învăţate şi ai uitat să te exprimi cât mai natural… cât „mai pe stilul tău”.

De fiecare dată când un  public speaker urcă pe scenă şi începe să-şi spună povestea, e bine să ştie că în faţa lui se află o pânză albă. Această pânză albă, o poate umple de culoare aşa cum ştie el mai bine.

„Din moment ce noi speakerii nu ne aflăm într-o sală de teatru care creează mediul cu lumini, decor şi muzică pentru entertainment, asta înseamnă că doar de noi depinde cum ne creăm acel mediu.” – spune faimoasa Judith Black, specialistă în storytelling speaking. „Este în responsabilitatea noastră să creăm mediul în care ne dorim să ne desfăşurăm activitatea.”.

Black spune că cel mai important aspect al performanţei tale este conectarea cu publicul: „În locul regulilor de speaking rigide şi comune, a căror fixitate ar putea cauza un răspuns sarcastic din partea participanţilor, cel mai bun lucru pe care l-ai putea face, este să te întrebi pe tine: Din ce pot oferi eu, ce lucru mi-ar ajuta cel mai mult participanţii să devină complet implicaţi în prezentarea mea?

Răspunsul la această întrebare îţi creează chiar mediul pe care tu ai vrut să-l creezi.”

 

                7. Spune-le CINE eşti şi DE CE te afli acolo cu ei 

Înainte de a crede în tine şi de a se lăsa inspiraţi de tine, oamenii au nevoie să ştie „cine eşti şi de ce te afli acolo”?

Dacă omiţi să le răspunzi la aceste întrebări, ei îşi vor concepe propriile răspunsuri, în cea mai mare parte dintre ele – negative.

Este în natura umană să se aştepte ca orice străin, care se vrea a fi de ajutor oamenilor… să se aştepte de la acesta că el vrea să câştige ceva de pe urma lor. 

Aceasta este natura oamenilor.

Instinctual, noi oamenii, ridicăm bariere şi suspiciuni împotriva străinilor, cu scopul de a ne proteja.

 În 1999, în New York Times, apărea un studiu, care arăta că un procent de 63% din oamenii intervievaţi, credeau că în negocierile cu „alte persoane”: „trebuie să fii foarte precaut”.

Iar restul de 37% din oameni credeau că „cele mai multe persoane vor încerca să obţină nişte avantaje de pe urma ta, dacă simt că le dai şansa asta.”.

Dacă ţi-ai propus să inspiri încredere pentru acest eşantion de oameni, prima ta sarcină este să-i laşi pe ei să vadă că poţi fi o persoană de încredere.

Cum?

Acelaşi studiu din New York Times ne dă şi un indiciu.

Oamenii care au participat la studiu au dezvăluit de asemenea, că dintre cei „pe care ei îi cunosc în mod personal”, un procent de 85% din ei „bănuiesc ei că sunt sinceri, oneşti”.

Aşadar, a permite oamenilor să descopere cine eşti tu, i-ar ajuta pe aceştia să simtă că te cunosc personal? A permite oamenilor să vadă cine eşti tu, te-ar ajuta pe tine să-ţi triplezi credibilitatea în faţa lor?

Răspunsul la aceste întrebări este simplu: gândeşte-te la expresiile frecvente pe care le folosesc oamenii „e un om ok, îl cunosc” sau „nu e vorba că nu am încredere în el, e vorba că nu-l cunosc”.

 

                   8. Foloseşte-te de elemente vizuale 

Te poţi folosi de elemente vizuale fie dacă ţii un speech în cadrul unor întâlniri de business, fie dacă ţii speech-ul într-un cadru mai familiar.

Să zicem că vrei să vorbeşti despre hobby-urile, abilităţile sau talentele tale.

Acestea pot fi demonstrate în faţa unei audienţe prin intermediul elementelor vizuale.

Spre exemplu, cu ajutorul videoproiectorului care proiectează imaginea pe un perete mare, poţi alterna imagini din excursia ta cea mai frumoasă de până acum.

Sau te poţi juca cu alt tip de imagini.

În timp ce imaginile rulează în faţa publicului, tu te poţi conecta cu acesta şi poţi relata o poveste interesantă.

Mai există varianta „flipchart” sau „whiteboard”.

Aceste două instrumente pot fi folosite pentru a desena sau schiţa pe ele lucruri legate de meseria pe care o practici sau de hobby-urile tale.

E bine să reţii că elementele vizuale ajută publicul să reţină mai uşor informaţiile prezentate de tine, şi implicit să reţină mai bine povestea ta.

Inspiraţie !
andy szekely
 
 
 
Ţi-a plăcut? Arată-ne asta cu un like:Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedIn

Comentarii. Intră în dezbatere: