fbpx

16 din 49 (de ani)

Bine te regăsesc,

Pentru că m-am cam săturat de listele cu 10, 30, 50 de chestii, îți propun în prima zi în care am intrat în al 50-lea an de viaţă o listă cu 16 idei.

Eu cred că sunt idei bune.

Pe mine m-au marcat profund când le-am înțeles.

La fiecare idee nivelul meu de entuziasm a crescut mai ceva ca atunci când câștigi la…6 din 49:)

Cred că măcar una te va inspira și pe tine. 

Ele vin din ce am trăit în primii 49 de ani de viață și s-au cristalizat în mine ca principii călăuzitoare pentru restul călătoriei.

Sunt simple. Nimic filosofic. Sper să le iei ca pe un dar, nu ca pe niște precepte sau povețe.

Sunt niște descoperiri de-ale mele.

Pe unele le știi. Pe altele le faci mai bine de multă vreme…

Dar cine știe… poate una te va pune pe gânduri iar altă îți va da ghes să o aplici.

1. Ce nu te omoară te întărește dacă nu te copleșește!

E mișto ideea că dacă te expui și tragi tare devii mai puternic, dar atenție la exagerări.

Aceeași idee te poate duce la burnout.

Există noțiunea de High Functioning Depressed Person, care în traducere simplă înseamnă că ești terminat pe interior, dar continui să tragi de tine cu zâmbetul pe buze până la un moment dat când cazi jos.

Poate te ajută metafora bateriei: când ajunge pe la 20-30% e bine să o încarci.

2. Când iei o pauză, ceva din interior preia activitatea de ‘’make you whole again’’. Practică Auto-Compasiunea!

Dacă ai ajuns totuși cu bateria pe zero și te odihnești fii atent la ce face corpul tău. Îți va spune ce are nevoie de la tine, dacă îl asculți.

Ca să îl asculți, e important să te/îl tratezi ca pe un prieten foarte bun care a picat pentru că i s-a terminat bateria. 

Presupun că nu îți iei prietenul căzut la șuturi și îi spui să se ridice (doar nu ești în săptămâna introductivă la Legiunea Străină). 

Dacă nu ai face asta cu un prieten bun, nu fă nici cu tine.

3. Oamenii spun multe chestii pe care le gândesc după ce le-au spus (în loc să le gândească înainte).

Asta se întâmplă mult mai des decât pare!

În consecință, nu atribui relei intenții ce se poate atribui neatenției sau naivității.

Cu cât lumea e mai destrăbălată și mai confuză, cu atât oamenii sunt mai rapizi în a spune pe gură chestii pe care le-ar putea regreta după aceea.

Lasă să treacă o zi și dă-le o șansă să repare ce au spus prost.

Dacă ești părinte, fă tu acțiunea de a repara ce ai spus pe gură și nu trebuia, în relație cu copilul tău.

Reparatu’ astă e o tehnică de comunicare suuuuper valoroasă și are un beneficiu ascuns major: Îți temperează ego-ul.

4. Stresul în relații provine majoritar din concentrarea pe propria persoană!

Am format sute de speakeri.

Cu cât e mai mare stresul de scenă cu atât cauză e în nivelul de importanță pe care și-o dă speakerul.

De asta, de la început, îi învăț pe speakeri următorul mindset: ”când te afli pe scenă, nu e în primul rând despre tine”.

E valabil însă și în comunicarea 1 la 1.

Ne stresăm pentru că luăm personal chestiile care se întâmplă.

Majoritatea se întâmplă în totală separație de persoana noastră.

Se întâmplă pentru că celălalt e nervos (nu că l-ai enervat).

Se întâmplă pentru că e presiune atmosferică mare. Se întâmplă pentru că ”de aia”…

Relaxează-te. Ia-le cum vin. Vezi ce ține de tine să faci. Și lasă să treacă ce nu ține de tine. 

Apropo, am zis că se aplică în relații… dar se aplică și la nivel macro.

Inclusiv războaie, conspirații și alte apoca-lipsuri…

5. Dacă ești obosit du-te și fii obosit – nu te du să îi obosești pe alții!

Zice Tony Robbins o chestie faină: În relații contează selecția celor pe care îi ai în anturaj.

Dar mai contează și selecția acelei părți din tine care să fie în bună relație.

Cu cei din anturaj. La mine se aplică maxim. Sunt o fire introvertită.

Nu scrii 25 de cărți stând de vorbă. (Mă rog, nu scriai, că acuma cu AI poate că se pot scrie și așa).

Ideea e că dacă nu poți să scoți din ţine partea agreabilă pt. că ești obosit, nu te du să îi iriți pe alții.

Dacă totuși te duci, fă-le viața ușoară, chiar dacă te costă niște energie.

Programează-ți însă timp de odihnă după. Pentru extrovertiți nu prea e valabil sfatul ăsta, pentru că ei se încarcă din relaționare.

6. Observă un tipar, nu reacționa la un țipăt.

Să zicem că unu tipă la tine.

Țipă de fiecare dată?

După ce țipă își cere scuze?

Țipă când faci tu ceva sau țipă că așa e el?

Care e secvența în care energia respectivei persoane se modifică? 

E o secvență care se repetă?

Adică – e un tipar?

Dacă reacționez la țipăt nu ai nici o șansă să poți să reacționezi la tipar.

Când reacționezi la țipăt pierzi controlul. Când reacționezi la tipar ai controlul. 

Alege.

7. Competența emoțională – identifică 1 din 3 emoții.

Identifică dintre 3 emoții: furia, frica sau tristețea pe cea care te încurcă mai tare – și du-te de cere ajutor specific pentru cea identificată de la cine crezi că se pricepe.

Cele 3 emoții sunt probabil cele mai întâlnite cauze emoționale ale devierii de la traseul pe care ți-l dorești.

  • Tristețea semnalează că ai de învățat ceva.
  • Frica semnalează că ai de protejat ceva.
  • Furia semnalează că ai de negociat ceva.

8. Formează-ți 2-3 opinii în domenii diferite, pe care merită să le aperi, iar la restul nu îți da cu părerea!

Pe 1000 de chestii, dar nici nu juca în liga nehotărâților pe toate. 

Citește și formează-ți opinii pe 2-3 subiecte concrete și asta îți va da curajul să spui ”Nu știu” în celelalte situații.

Cele 2-3 opinii ar trebui să fie în afara profesiei.

Pentru mine de exemplu, geopolitica și lecturile (mai ales pe mindset) sunt subiecte de interes, politica și fotbalul nu prea.

Mna, nimeni nu-i perfect…

9. Identifică ce rămâne la fel și acționează să îmbunătățești acel lucru – nu ce se va schimba! 

Jeff Bezos a fost întrebat ce se va schimba în 10 ani.

A răspuns că mai interesant e ce va rămâne la fel. 

Uite o observație care unifică cele 2 perspective: 

Rata de schimbare RĂMÂNE – accelerată!

În loc să încerc însă să învăț repede orice tehnologie nouă prefer să îmi măresc capacitatea de adaptare la orice schimbare.

Asta este de fapt esența a ceea ce fac cu tabăra Self Mastery Bootcamp.

Îi ajut pe oameni să își mărească reziliența și capacitatea de adaptare la schimbare și incertitudine.

10. Aprofundează mereu 3 S ca să ai acces la al patrulea S!

Sănătatea, sistemele automate (care simplifică viața) și sinergia cu oameni faini merită aprofundate.

Ca să fie simplu:

Cu cât ai mai mare grijă de sănătate, cu atât ai mai mult chef de viaţă.

Cu cât ai mai multe sisteme automatizate cu atât te bucuri mai mult de viaţă (ex: business, bucătar personal, organizarea banilor pe categorii de cheltuieli etc.).

Cu cât ai sinergii mai bune cu oameni faini te bucuri mai mult de viaţă.

Cu cât ai cei 3 S mai bine ancorați în realitate cu atât poți face lucruri/proiecte mai Semnificative în viața ta.

11. Cei 3s sunt faini ca zone în care să îţi focalizezi atenţia dar nu sunt mai importanţi ca S-ul cu S mare care e sinele.

Întreabă-te la orice decizie pe care o iei: este ca mine sau nu?  Cu cât întrebi asta mai des îţi dai seama mai bine ce te reprezintă ca om şi vei şti în ce proiecte să te bagi. Alea care sunt “ca tine”. 

Observ asta şi în multe situaţii de coaching cu antreprenori în primii ani de activitate.

Uită de ei. Fac business pt. că au oportunitate dar se pierd pe sine.

La angajaţi e la fel. Fac performanţă dar nu mai au rezonanţă (cu ce simt pe interior că le place).

Sunt şi excepţii? Desigur.

Cei care se întreabă dacă proiectele în care se bagă sunt “ca ei” au şanse mai mari să se bucure şi de drumul parcurs, nu doar de destinaţie.

12. Nu te specializa ca instalator de obiceiuri, ci ca arhitect de sistem de obiceiuri: sistemul de obiceiuri 4R pt. mine!

E în mare valvă ideea de a avea obiceiuri bune. Așa e.

E important să ai obiceiuri bune. Și mai important e să ai sisteme de obiceiuri.

Eu le mai numesc ritualuri.

Exemplul meu: În fiecare zi fac 4R: alerg (run), citesc (read), reflectez (în jurnal) și relaționez (intru în contact cu oameni cheie). Pe primele 3 le cam fac înainte să se trezească restul familiei.

13. Citește 25 de cărți pe an ca lumea mai bine decât să citești 50 ca să te dai CEO!

Se spune că CEO citesc 50 de cărți pe an. Bravo lor.

Am făcut asta mai mulți ani la rând. 

Când am citit însă 25 am fost mai atent și am extras mai mult din ce am citit. 

Lasă competitivitatea și fă un calcul: 25 de cărți înseamnă una la două săptămâni ceea ce faci lejer citind 20-25 de pagini pe zi chiar dacă mai sari câte o zi.

14. Din când în când ia-ți câte o provocare care te forțează să treci la nivelul următor

În vara asta am scris prima mea carte în limba engleză.

Am scris-o direct în această limbă. 

Mi-a plăcut maxim provocarea respectivă, generată de un client care trebuia să țină un speech în engleză.

Pentru că se aștepta să primească și o carte, am pus osul la treabă şi am scris-o. 

În afară de perspectivele noi pe care mi le-a deschis, nivelul de încredere în sine ca scriitor a primit și el un boost semnificativ.

15. Cadrul de inevitabilitate rămâne un motivator mult mai relevant decât ambiția!

Vrei să fii mai punctual?

Umple-ți casa de ceasuri!

Vrei să fii mai suplu?

Golește-ți frigiderul.

16. Ancorează-te în cine devii. Dacă nu, vei fi tras înapoi de ce ai obținut!

Asta e cea mai tare idee pe care am înțeles-o în ultimii 3 ani!

Este REVOLUȚIONARĂ!

La începutul lui 2024 voi face un seminar de o zi pe subiectul reinventării sinelui.

Las aici un slide, poate te inspiră:

Dacă te interesează, găsești mai multe informații aici: RomaniaDOR.ro

Îți mulțumesc că ai citit pană la capăt.

Sunt curios care dintre cele 16 idei a fost pentru tine de impact.

Să ne revedem cu bine!

Inspiraţie!
andy szekely

6 comentarii

  1. Remus spune:

    La multi si frumosi ani, Andy!
    Fiecare punct este esenta de leadership. Esti un lider inconfortabil, ceea ce imi spune ca poti ajuta cu adevarat. De cate ori ascult sau citesc ceva de la tine, simt ca se activeaza cate ceva in mintea mea…

  2. Maria spune:

    Mulțumesc pentru contribuția ta si bunele intentii!
    Te urmaresc de 5 ani si am învățat pas cu pas cum să-mi organizez viața!
    Uneori mă intrebau prieteni, :ce faci?”. Răspunsul meu era: „pe aci cu Andy”. Așa i -am provocat să te caute.

  3. Alina spune:

    Minunat si inspirational. Citind articolul, am respirat usurata. Sunt pe drumul cel bun!

  4. Daniela spune:

    Competența emoțională și ancorează-te în cine devii, m-a făcut să zic
    WOW! Rezonează tare bine cu mine. Mulțumesc mult!

    Am făcut loc și acestei liste în viața mea de zi cu zi. E un fel de To Do List,
    mult mai rafinată și mai nuanțată decât am întâlnit până acum.

    La mulți ani cu sănătate, Andy! :)

  5. Júlia spune:

    nr. 14!
    Asta da, îmi place cum gândești!

  6. Simona spune:

    pct. 7 – Competenta emotională – bine punctat!
    Multumesc, Andy!

Comentează




* Campurile marcate cu steluta sunt obligatorii.