3 lecţii de comunicare de la 3 lideri mondiali

Timp de citire: 5 minute

Astăzi vreau să îți propun 3 lecţii de comunicare şi leadership din 3 domenii aparent foarte diferite: business, educație și bucătărie…

Să începem cu un mic test:

Ce au în comun următoarele 3 personaje: Melinda Gates, Ken Robbinson, Jamie Oliver?

Dacă te-ai gândit că poți să înveți câte ceva de la fiecare dintre ei, ai dreptate.

Îţi propun să învăţăm, de la fiecare, câte o tehnică de comunicare super-simpla şi puternică, urmărind secvențe foarte scurte din discursuri pe care le-au susținut în cadrul conferințelor TED.

Tehnica 1: comunică surprinzător!

Fraza cu care începi prezentarea, indiferent că este în faţa a doi oameni sau două mii, ar trebui să fie una care atrage atenţia.

Spune ceva care funcționează ca un cârlig.

În lumea modernă studiile arată că avem răbdare/atenţie cam 8-10 secunde înainte să ne fugă mintea în altă parte.

De aceea, fraza iniţială merită gândită în aşa fel încât să provoace surpriză, să introducă o controversă ori să declanșeze curiozitatea.

Iată un exemplu bun – Melinda Gates îşi începe discursul astfel:

După cum vezi, Melinda foloseşte chiar cuvântul controversat pentru a induce curiozitate şi surpriză.

Tu cum ai putea să începi o prezentare în mod surprinzător?

Tehnica 2: comunică specific!

Un alt mod de a capta atenţia, dar şi de credibilizare a mesajului este să foloseşti date foarte specifice.

„Creierul” ascultătorilor noştri fuge de abstracţiuni şi îşi doreşte idei concrete.

Din acest motiv, este important să foloseşti date şi cifre exacte.

O altă modalitate prin care poţi realiza acelaşi efect este prin prezentarea surselor de cercetare de unde ai extras acele date.

Specificitatea înseamnă credibilitate.

Ca exemplificare, iată cum îşi începe discursul de la TED celebrul bucătar Jamie Oliver:

După cum vezi, Oliver are în fraza introductivă două cifre exacte: 18 minute şi 4 vieți.

Ca lecţie pentru tine, e important să eviţi rotunjirea cifrelor.

Oliver nu a spus: „în următoarele aproximativ 20 de minute” şi nici „4-5 vieți”.

În mediul profesional, dacă vorbeşti despre o creştere de 39% mesajul este mai credibil decât dacă prezinţi o creştere cu aproape 40%.

Care este o frază ce conţine date şi cifre exacte pe care merită să le pui într-o viitoare prezentare?

Tehnica 3: comunică sumarizat!

În lumea modernă comunicarea este atât de abundentă şi pe canale atât de variate încât creierul nostru este copleşit de mesajele noi.

Un lider care comunică bine este conștient de acest lucru.

Când are ocazia, el sumarizează ceea ce s-a spus, iar asta relaxează auditoriul.

Publicul obţine claritate şi încrederea că mai poate absorbi şi alte mesaje noi.

Dacă te afli la o conferinţă cum este TED şi înaintea ta au mai vorbit 5-6 speakeri, faci un serviciu publicului sumarizând ideile (de multe ori abstracte) care au fost prezentate până ţi-a venit rândul.

Un exemplu foarte bun în acest sens oferă profesorul Ken Robbinson:

Sumarizarea transmite nu doar ideea că mesajele pot fi condensate şi stocate mai uşor în mintea destinatarului, ci transmite şi rolul tău de lider.

Un lider demonstrează că înţelege lucrurile la nivel sistemic şi le poate prioritiza.

Atunci când ţii o prezentare, este bine să te opreşti în momente alese în mod strategic şi să faci „cadou” publicului tău o sumarizare.

Efectul este similar cu întâlnirea acelui panou de orientare într-un Mall aglomerat.

Primul lucru pe care îl vezi în harta cu magazine e o bulină colorată unde scrie: „te afli aici”.

La fel, publicul tău are nevoie să ştie pe unde se află, când volumul de informaţie este mare.

Care este un moment strategic bun pentru a sumariza ideile în viitoarea ta prezentare?

În concluzie:

Prima tehnică, ilustrată de Melinda Gates, este comunicarea surprinzătoare.

  • Găseşte o frază de început care captează atenţia fiind neobişnuită sau controversată.

A doua tehnică ilustrată de Jamie Oliver este comunicarea specifică.

  • Pune date şi cifre exacte în mesajul tău. Nu rotunji şi nu generaliza.

A treia tehnică ilustrată de Ken Robbinson este comunicarea sumarizată.

  • Este ceea ce fac şi eu în acest mesaj, chiar acum.

Să îţi fie de folos!

Inspiraţie,
Andy

PS: La final, îţi ofer un ultim insight pe care să îl iei cu tine:

Pentru că lumea este într-o continuă schimbare, nu mai este suficient „să spui”, e vital să stăpâneşti câteva tehnici de comunicare, dacă vrei să fii înţeles.

Îţi garantez că vor transforma, pur şi simplu, modul în care comunici!

Sfatul meu este să cauţi tehnicile testate deja şi să le adaptezi pentru tine.

Aşa vei câştiga enorm de mult timp şi vei valorifica mult mai multe oportunităţi.

Cum poţi face asta?

Înscrie-te în primul program complet de public speaking, 100% românesc şi original: Speaker Elite

În această toamnă vom avea, în total, 15 grupe Speaker Elite iar în fiecare dintre acestea, din motive lesne de înţeles, se lucrează cu un număr maxim de 12 participanţi.

Următoarea ediţie Speaker Elite va fi abia peste un an, în toamna lui 2022…

S-ar putea să ţi se pară mult, sau s-ar putea să ţi se pară puţin…

Tu ştii mai bine: cât de preţios este timpul tău şi ce ocazii îţi permiţi să ratezi de-a lungul unui an?

P.S 2: Dacă ai nevoie de mai multe informaţii:

Ei îţi vor răspunde la toate întrebările.

 
 

Scrie-ne aici părerea ta despre articol