fbpx

5 beneficii ale meditației (dovedite științific), pentru performanța ta

Publicat pe 2 decembrie 2016
Timp de citire: 4 minute

Meditația este văzută în special ca o formă de relaxare.

Dincolo de acest aspect însă, meditația reprezintă mult mai mult.

Ea vine cu o serie de beneficii care au fost demonstrate științific prin intermediul mai multor studii derulate de-a lungul timpului. 

Printre beneficiile neurologice descoperite se numără mărirea volumului materiei cenușii și o mai bună conexiune între zonele creierului.

De asemenea, meditația scade nivelul de anxietate și depresie și îmbunătățește atenția, concentrarea și starea de bine în general. 

 

  1. Întârzie îmbătrânirea creierului

Un studiu realizat de Universitatea California din Los Angeles a demonstrat că oamenii care meditează mențin o activitate cerebrală mai bună chiar dacă înaintează în vârstă, spre deosebire de cei care nu meditează. 

„Ne-am așteptat la efecte destul de reduse și distincte situate în unele dintre regiunile care anterior au fost asociate cu meditația”, a declarat autorul studiului, Florian Kurth. „În schimb, ceea ce am observat de fapt, a fost un efect pe scară largă a meditației, care a cuprins regiuni din întregul creier.”

 

  1. Ajută la scăderea intensității stărilor de depresie și anxietate

Numeroși cercetători, printre care și Madhav Goyal de la Universitatea ”Johns Hopkins”, au demonstrat că meditația are fix același efect ca și antidepresivele.

Mai mult, în cadrul programului “Mindfulness-Based Stress Reduction”, creat de profesorul Jon Kabat-Zinn de la Universitatea Massachusetts, rezultatele în reducerea stresului au fost observate și la ani distanță.

 

  1. Schimbă volumul de materie cenușie în diverse zone ale creierului

În 2011, Sara Lazar, neurolog în cadrul spitalului Massachusetts și la Școala Medicală Harvard, a realizat o serie de cercetări pentru a vedea concret dacă există sau nu beneficii date de meditație asupra creierului. 

Ideea a pornit de la experiența personală. Aceasta se antrena pentru maratonul de la Boston.

Din cauza unor accidentări, i s-a recomandat să facă ședințe de yoga.

Deși ea considera că a venit exclusiv pentru întinderi musculare, în timp a început să se simtă relaxată, cu mai multă compasiune și cu o stare interioară mai bună. 

Astfel, a devenit interesată cum anume funcționează meditația și care sunt efectele ei asupra creierului.

Au fost analizate persoane care practicau meditația de mult timp, versus un grup de control, cu persoane care nu au mai meditat până atunci.

Cei care meditau de ceva timp aveau mai multă materie cenușie în cortexul frontal, care este asociat cu memoria activă și zona de luare a deciziilor. 

Cortexul frontal începe să încetinească odată cu vârsta – practic, devine dificil să înțelegi lucruri sau să îți aduci aminte.

Însă în urma analizelor realizate de aceasta, s-a dovedit că persoane de 50 de ani care meditau aveau același volum de materie cenușie ca și tinerii de 25 de ani… 

 

  1. Contribuie la o mai bună concentrare și atenție

Un studiu realizat de cercetători de la Universitatea din California arată că doar câteva săptămâni în care s-au realizat ședințe de meditație au fost suficiente pentru ca oamenii să se focuseze mai bine și să aibă o memorie mai bună. 

Îmbunătățirile vin tocmai pe fundalul tehnicii propriu-zise de meditație, care constă în focusul pe ceva anume: pe un obiect, idee sau activitate. 

 

  1. Poate lupta împotriva dependenței

Departamentele de Psihologie ale Universității Texas Tech și Universității Oregon au condus un studiu desfășurat pe parcursul a două săptămâni pe parcursul cărora subiecții au meditat în total 5 ore.

Rezultatul? 60% dintre persoanele fumătoare participante au început să fumeze mai puțin.

Analizarea creierului a arătat o creștere a activității în zone ale cortexului care sunt responsabile cu auto-controlul.

Situația a fost întâlnită doar la grupul care a făcut meditație.

Rezultatele arată că meditația ajută la îmbunătățirea auto-controlului și astfel îi ajută pe fumători să reducă din obiceiul fumatului.  

 

***

Astfel de studii vin să demonstreze faptul că meditația nu este un placebo.

Pe de altă parte, nu este nici un panaceu.

În orice caz însă, vine cu o serie de beneficii pentru creier și pentru starea ta de bine.

Iar beneficiile sunt valabile și pentru meditația practicată în mod regulat, dar și pentru cea făcută ocazional. 

 

 

Ţi-a fost de folos? Dă-l mai departe :D

 

Scrie-ne aici părerea ta despre articol