fbpx

Atitudini şi antiviruşi mentali

M-am intors din BOOTCAMP. O experienţă întotdeauna generoasă şi generatoare de recunoştinţă.

Lucrul cel mai important pe care l-am învăţat din această ediţie BOOTCAMP este că o astfel de experienţă schimbă atitudini.

De când sunt trainer am tot auzit de dilema managerului de resurse umane: „cum putem face un training care să ducă la schimbarea atitudinilor şi motivaţiei oamenilor noştri ?”.

Până acum dădeam un singur răspuns: „Ai nevoie de un program de training pe termen lung, care să includă coaching şi monitorizare atentă pentru mai multe luni sau chiar ani.”

Acum mai am un răspuns: Un Bootcamp = o săptămână de experienţă totală.

Ce este de fapt o atitudine ?

Conform DEX online, o atitudine este un fel de a fi sau de a se comporta (reprezentând adesea o anumită concepție).

După părerea mea, definiţia este atât de generală încât produce mai mult confuzie decât claritate.

În continuare voi da o definiţie „de lucru” care să aducă lumină explicaţiilor din acest articol.

O atitudine este un fel de a fi într-un anumit context, caracterizat printr-un ansamblu de valori şi convingeri ce se manifestă prin comportamentul omului în acel context.

Definiţia de mai sus unifică cel puţin trei niveluri de percepţie: identitatea (a fi), valorile (a şti/ a crede) şi comportamentul (a face).

Toate cele trei sunt plasate într-un anumit context.

Oricât de tehnic ar părea ce scrie mai sus, cele trei elemente sunt esenţiale după părerea mea pentru a defini atitudinea şi a putea lucra cu ea.

Dacă identitatea ar avea nevoie de o carte pentru a fi descrisă (parţial) iar comportamentul nu are nevoie de nici un cuvânt (este manifestare pură), domeniul valorilor şi convingerilor merită explorat mai în detaliu:

Valorile sunt principiile sau ideile care dau semnificaţie comportamentului şi identităţii persoanei în contextul dat.

Ele sunt răspunsurile la întrebarea: „Ce este cu adevărat important ?

Convingerile sunt cel mai adesea generalizări ale experienţelor trecute care susţin valorile.

Ele răspund la întrebarea: „Ce este adevărat de fapt ?”

În mod evident, şi valorile şi convingerile sunt nişte filtre ale percepţiei.

De exemplu, dacă pentru mine importantă este libertatea (valoare) şi eu cred că libertatea îmi este îngrădită din cauza sărăciei din România (convingere despre context), atunci voi lua ATITUDINE şi voi pleca din ţară (comportament).

Un paragraf simplu care surprinde toate elementele atitudinii descrise mai sus poate suna aşa:

„Sunt un om liber şi ca să mă simt liber cu adevărat am nevoie să fiu bogat. Nu pot fi bogat într-o ţară săracă, aşa că o să emigrez într-o ţară bogată”

În exemplul de mai sus, elementele atitudinii sunt următoarele:

1. Identitatea: „Sunt un om liber…”

2. Valorile şi convingerile: „…ca să mă simt liber cu adevărat am nevoie să fiu bogat…”

3. Comportamentul: „…emigrez…”

Tot în exemplul de mai sus apar două contexte relevante: ţară bogată şi respectiv ţară săracă, ambele descriind un context mai larg în care omul respectiv se poate simţi liber sau constrâns.

În lumina celor de mai sus, valorile şi convingerile sunt elementele definitorii ale unei atitudini.

Ca să o poţi schimba ai practic nevoie să lucrezi direct la acest nivel de profunzime.

Cum se face ?

„Simplu !”

În primul rând decide dacă atitudinea ta te ajută să îţi realizezi visurile sau nu.

În al doilea rând decide care sunt lucrurile cu adevărat importante pentru tine în viaţă.

Un simplu exerciţiu de sinceritate cu creionul în mână ar putea fi de ajuns, chiar dacă lista respectivă merită revizitată din când în când.

În al treilea rând, evaluează care dintre convingerile tale te ajută să îţi împlineşti valorile respective în conextul dat şi care te împiedică.

În al patrulea rând, lucrează să întăreşti sistemul de convingeri care te ajută şi să dizolvi sistemul de convingeri care îţi stă în cale.

Eu numesc cele două categorii de convingeri „potenţatoare” şi respectiv „limitative” sau „viruşi mentali”.

Ultimul pas este cel mai provocator dar şi cel mai meritoriu.

Provocarea vine din faptul că majoritatea convingerilor nu „trăiesc” în zona conştientă a minţii ci în cea subconştientă.

Efortul de a le găsi şi modifica în mod raţional este destul de mare.

Există însă şi o metodă mai intuitivă de lucru care poate da rezultate semnificativ mai bune.

Ea constă în aducerea în zona conştientă a minţii a unui număr mare de convingeri potenţatoare care odată acceptate funcţionează ca nişte antiviruşi, marginalizând convingerile limitative.

Îmi place această metodă pentru că este naturală.

De fapt este vorba de o accelerare a unui fenomen natural de evoluţie.

Oamenii renunţă mereu la convingeri vechi şi le înlocuiesc cu altele noi, mai adecvate cu scopurile lor, însă procesul este lent şi aleator.

Îmi aduc aminte de o remarcă a autorului american Brian Tracy în acest sens, care sună cam aşa: Majoritatea oamenilor ajung suficient de înţelepţi pentru a trăi fericiţi în jurul vârstei de 60-70 de ani. Problema este că nu îi mai ajută corpul….

Aducerea unui număr mare de convingeri potenţatoare poate rezolva problema asta foarte elegant cu condiţia să alegi în cunoştinţă de cauză noile convingeri care ţi-ar putea fi de folos şi nu să le iei „de-a gata”  fără nici un fel de analiză.

În toată cariera mea am găsit un singur mod eficient şi etic de a face acest lucru: Este preluarea din surse multiple.

Convingeri potenţatoare se regăsesc la tot pasul: în cărţi, pe internet, la traineri, la mentori, la experţi, etc.

Dacă îţi dezvolţi abilitatea de a le lua de peste tot şi de a le analiza înainte să le accepţi atunci devii un învăţăcel ultrarapid şi te poţi bucura de înţelepciunea de care vorbeşte Tracy mult mai rapid.

Pe scurt, te poţi bucura de viaţă cu adevărat.

În afară de cărţi şi traininguri, caută oameni care au reuşit cu adevărat în domeniul în care doreşti să obţii rezultate bune şi intervievează-i. Asta este calea regală a succesului.

Când îţi vorbesc, cei care au reuşit deja îţi transmit o energie aparte, odată cu informaţiile la obiect.

Acea energie care poartă cu sine un set de convingeri potenţatoare.

Odată preluate, ele îşi fac singure treaba de antivirus mental şi îţi deblochează drumul spre rezultate palpabile.

***

De fapt, asta facem noi in Bootcamp.

Majoritatea celor care vin cred că ajung la un training.

De fapt, trainingul e o mică parte dintr-un context de învăţare accelerată mult mai larg.

Din prima zi le facem cunoscut participanţilor că informaţiile sunt utile dar nu sunt cel mai important rezultat al experienţei lor în bootcamp.

Rezultatul cel mai „tare” este experienţa însăşi, iar după tabără este reţeaua de prieteni-experţi cu care se pot însoţi pe drumul către performanţă maximă.

După o săptămână intensă de învăţat şi relaţionat 16 ore pe zi pleci acasă cu 25 de prieteni, nu cu 25 de foşti colegi.

Asta e lecţia pe care am înţeles-o aprofundat după 24 de ediţii a câte 7 zile.

:)

Ştiu, aş fi putut să o înţeleg mai devreme şi chiar am înţeles-o la nivel mental, dar aşa cum sună un proverb balinez,

„Cunoaşterea este doar un zvon neverificat până când a ajuns în muşchi”

Inspiraţie!
andy szekely

Comentează




* Campurile marcate cu steluta sunt obligatorii.