fbpx

Eu sunt OK! Tu eşti OK?

Timp de citire: 5 minute

Cum să decodifici atitudinea psihologică optimă

Aşa cum nu se poate afirma că electricitatea este bună sau rea, nici comunicarea sau influenţarea nu are astfel de valenţe.

Cei care îi conferă o valenţă pozitivă sau negativă sunt oamenii care o folosesc.

Relaţionarea este de fapt un mecanism psihologic subtil care atunci când merge prost poate fi reglat în doua feluri: ajustând comportamentele deficitare, unul câte unul, sau schimbând atitudinea care generează acele comportamente.

Primul este calea practică şi la îndemână.

Al doilea este calea regală.

Ai nevoie de curaj şi hotărâre atunci când lucrezi la nivelul atitudinii. Pentru că eu cred că ai şi curaj şi hotărâre, îti voi descrie în acest articol un model practic, provenit din Analiza Tranzactionala, care te poate duce la noi descoperiri despre tine.

Oamenii pot avea 4 atitudini sau poziţii de bază în relaţiile cu ceilalţi.

Aceste poziţii sunt:

  1. Eu sunt OK. Tu eşti OK.
  2. Eu nu sunt OK. Tu eşti OK
  3. Eu sunt OK. Tu nu eşti OK
  4. Eu nu sunt OK. Tu nu eşti OK.

Poziţia 1: (+ +) Eu sunt OK. Tu eşti OK.

Este o poziţie sănătoasa psihologic.

În această pozţîie simţim că merităm sa fim iubiţi şi acest lucru este valabil şi pentru ceilalţi.

Te aștept la următorul eveniment

Din această poziţie ne putem rezolva problemele în mod constructiv, suntem capabili să acceptăm valoarea şi importanţa celorlalţi şi putem relaţiona asertiv cu ceilalţi.

In plus putem avea succes în munca noastră, in relaţiile cu ceilalţi şi ne putem îndeplini obiectivele. Ne dorim ca atât noi cât şi ceilalţi să ieşim în câştig din tranzacţiile şi negocierile pe care le facem.

Poziţia 2: (+ -) Eu sunt OK. Tu nu eşti OK.

Este poziţia din care îi învinovatim sau persecutăm pe ceilalţi şi frecvent ne exprimăm ostilitatea.

La suprafaţă s-ar putea să părem că suntem învingători, dar în realitate ne putem simţi OK numai când stabilim că ceilalţi nu sunt OK, prin doborârea celorlalţi.

Aceasta poate fi poziţia persoanelor extrem de ambiţioase care trec peste ceilalţi pentru a-şi atinge scopurile, sau a fanaticilor care argumentează că drumul lor este singurul posibil.

Poziţia 3: (- +) Eu nu sunt OK. Tu eşti OK.

Este poziţia din care ne simţim descurajati atunci când ne comparăm cu ceilalţi, ne simţim victimizaţi sau învinşi.

Această poziţie duce la retragere, depresie. Este poziţia persoanei care renunţă, cedează locul celorlalţi şi se simte in inferioritate.

Poziţia 4: (- -) Eu nu sunt OK. Tu nu eşti OK.

Este poziţia în care simţim că am pierdut interesul faţă de viaţă.

Din această poziţie putem simţi că viaţa este inutilă şi, în unele cazuri, putem deveni dependenţi de alcool sau droguri.

Putem crede ca nu merităm să fim iubiţi şi ne simţim respinşi. De asemenea, din această poziţie îi respingem pe ceilalţi.

Fiecare avem o poziţie în care petrecem cel mai mult timp şi în care experimentam sentimente familiare.

Această poziţie este cea pe care am ales-o în copilărie ca şi poziţie de bază.

Alegerea a fost facută pe baza informaţiilor limitate, disponibile nouă în calitate de copii, şi este posibil să beneficiem de regândirea acestei decizii despre noi şi ceilalţi în sensul de a ne permite nouă înşine să alegem să schimbăm modul în care relaţionăm cu ceilalţi.

Sfat: nu te grăbi să te cataloghezi. Cel mai probabil eşti familiar cu fiecare dintre cele patru poziţii. Observă-te cu răbdare! După un timp relativ scurt, vei deveni conştient(ă) care este poziţia ta psihologică „preferată”.

Pentru a petrece cât mai mult timp în poziţia sănătăţii psihologice, este necesar sa devenim conştienţi de faptul că formăm un sistem în relaţia cu ceilalţi.

Prin urmare, primele întrebări importante pe care trebuie sa te obişnuieşti sa ţi le adresezi înainte de orice comunicare este „Cât de mult îmi pasă de persoana din faţa mea?” şi „Cum mă percep pe mine în relaţie cu persoana din faţa mea?”.

Sugestie: Alege cinci persoane din anturajul tău (de la serviciu, de acasă, din cercul de prieteni, etc.) şi analizează care este atitudinea ta (poziţia) preponderenţa în relaţia cu ele.

Analizează ce ai putea să faci pentru a te muta in poziţia ok-ok?

Mai mult, ce crezi că ar fi indicat să facă acele persoane pentru a avea faţa de cei din jur o atitudine ok- ok? Ai putea sa le sugerezi acest lucru? Cum?

Acest exerciţiu merită făcut împreuna cu un prieten care să treacă la rândul său prin aceleasi întrebari.

Conştientizările pe care le poţi obţine astfel sunt cu atât mai interesante cu cât dispui de mai multe păreri în legătură cu subiectul analizat.

Egalitatea psihologică poate fi percepută mai usor la nivel intuitiv decât la nivel logic. Asa că, analizează diferite puncte de vedere şi în final, decide în ce poziţie te afli având încredere în intuiţia ta.

Inspiraţie !
andy szekely

 
 

Scrie-ne aici părerea ta despre articol