fbpx

MANAGEMENTUL reputaţiei

Timp de citire: 4 minute

„Dacă sunt suficient de bun, mă vor căuta clienţii pe mine!” Aşa să fie oare?

Există un set de motive întemeiate pentru care să te gândeşti la reputaţia ta şi, implicit, la brandul personal, în mod strategic.

Articolul de faţă îţi oferă un răspuns la întrebarea: Care este cea mai potrivită atitudine cu care să abordez ideea de brand personal?

Mă uit în jur pe piaţa pe care activez şi pe celelalte pieţe.

Este destul de evident: competiţia creşte în toate sectoarele şi cel mai bun mijloc prin care te poţi distinge de ceilalţi este reputaţia pe care ţi-o construieşti.

Există foarte mulţi chirurgi buni, dar numai unii sunt foarte cunoscuţi. La fel, există mulţi consultanţi valoroşi, dar numai unii sunt plătiţi cu 50.000 de euro pe zi.

Dincolo de calitatea prestaţiei, diferenţa constă în puterea brandului.

Decizia de a folosi reputaţia ca un instrument de construcţie a carierei diferă de la un sector la altul şi depinde de obiectivul profesional. Cu toate acestea, a fi un profesionist cu vizibilitate devine un mijloc de evoluţie în carieră din ce în ce mai necesar.

Prin urmare, dacă te afli (ca şi mine) printre cei care s-au gândit iniţial că a fi competent este suficient pentru a fi căutat, mai gândeşte-te o dată.

Pe piaţa liberă, succesul are două picioare: unul este competenţa, iar celălalt încrederea celorlalţi în competenţa ta.

Ca să eviţi mersul şchiopătat pe drumul carierei, ar fi de dorit să te foloseşti de ambele picioare, cu grijă şi atenţie.

Iată o cale simplă prin care să începi fortificarea celui de-al doilea picior – credibilitatea. Sunt trei elemente importante pe care ar fi bine să le iei în calcul. Eu le numesc cei trei E: evoluţie, evaluare şi execuţie.

Evoluţia

Evoluţia brandului personal se referă la modul cum gândeşti, pregăteşti, poziţionezi şi menţii brandul tău. E o abordare „din interior spre exterior” – de la focalizarea pe competenţă către o focalizare pe încrederea celorlalţi în competenţa ta.

O întrebare-cheie aici este: Ce anume vreau să devin din punct de vedere profesional peste cinci, 10 sau 20 de ani şi care este cea mai bună strategie ca să ajung acolo?

Cam aşa îşi planifică majoritatea oamenilor carierele, formarea continuă şi practica.

Evaluarea

Evaluarea brandului personal se referă la percepţia celorlalţi despre tine ca brand, la modul cum clienţii, colegii, competitorii şi piaţa îţi validează eforturile de a deveni un brand.

Aceasta este o abordare „din exterior spre interior” – de la imaginea pe care o ai sau pe care este oportun să o ai, către ceea ce doreşti de fapt să oferi.

Două întrebări-cheie în acest caz sunt: Cum mă percepe acum clientela şi cum doresc să mă perceapă în viitor? Prin ce metode pot influenţa cu impact această percepţie?

Execuţia

Execuţia brandului personal se referă la acţiunile concrete pe care le întreprinzi pentru implementarea strategiei tale de branding.

În mod ideal, execuţia brandului armonizează cele două abordări de mai sus.

Trei dintre întrebările-cheie aici sunt: Care este răspunsul pieţei la comunicările mele şi ce fac cu el? Care este pasul următor în strategia mea de branding? Cum îmi pot mări vizibilitatea acum?

Cei trei E sunt piloni de bază în înţelegerea ideii de brand personal.

Ei te ajută să îţi faci managementul reputaţiei. Înainte să începi, îţi sugerez să te gândeşti la dimensiunile reputaţiei pe care ţi-o doreşti.

Câtă notorietate îţi trebuie?

Putem distinge trei unghiuri din care poate fi privit brandingul. Unul se referă la cei care construiesc brandul.

Aici accentul este pus pe primul E – evoluţia.

Al doilea se referă la audienţă, cei care „beneficiază” de munca primilor. Aici accentul este pus pe al doilea E – Evaluarea.

Accentul pe al treilea E – execuţia, este pus de către cei care fac munca de implementare zilnică.

În cazul firmelor sau al produselor, echipele de specialişti abordează brandingul din aceste unghiuri în funcţie de stadiul de evoluţie a produsului.

În cazul managementului, reputaţiei individuale, toţi cei trei E sunt pe umerii… posesorului, adică TU.

De aceea, este bine să te gândeşti de la început câtă muncă doreşti să depui pentru a-ţi construi reputaţia.

Prea puţină notorietate ar putea însemna prea puţini clienţi. Prea multă, ar putea însemna „bătaie de cap” (vezi cazul vedetelor hărţuite de fani).

Reputaţia nu este un scop în sine, ci un mijloc. Privită aşa, ea devine un instrument eficient de construcţie a unei cariere de succes, cu minimum de efort pe termen lung.

Inspiraţie !
andy szekely