fbpx

Obiectul banal care te obligă să fii moral

Publicat pe 12 noiembrie 2013
Timp de citire: 8 minute

Azi am pentru tine un studiu ştiinţific fascinant !

Conform lui, există un obiect banal care dublează nivelul de etică al comportamentelor într-un grup de oameni.

De exemplu:

Dacă vrei ca la birou oamenii să se comporte cu integritate, e suficient să pui acel obiect în încăpere.

Dacă vrei să educi copiii în spiritul moralităţii, pune acel obiect în preajma lor.

Dacă vrei să îţi clădeşti mai bine propriul caracter, stai în preajma acestui obiect şi vei fi tentat să respecţi mai des principiile de viaţă pe care le declari.

Ce-ar fi să facem un mic test ? Care dintre cele 4 obiecte de mai jos crezi că poate avea un astfel de efect moralizator:

oglinda-obiect-moralizator

Iată răspunsul:

Răspunsul este simplu… oglinda !

Conform studiului făcut de Arthur Beaman într-o noapte de Halloween, copiii care vizitau casele în cartierul supus studiului, erau invitaţi în locuinţă de către cercetători (deghizaţi în proprietarii caselor).

După ce ”proprietarii” îi întrebau cum îi cheamă şi schimbau câteva vorbe, îi invitau să ia câte o bombonică de fiecare, dintr-un bol aflat în apropiere.

Apoi, gazda dispărea sub pretextul că are ceva urgent de făcut.

Dintr-o cameră vecină, un alt cercetător urmărea comportamentul copiilor pentru a vedea dacă într-adevăr ei respectau norma de o singură bombonică.

Rezultatul ?

33% dintre copii luau mai multe bomboane decât li se spusese că au voie.

Apoi cercetătorii s-au întrebat:

”Ce s-ar întâmpla dacă pe peretele unde e situată poliţa cu bombonele, se amplasează o oglindă, astfel încât în momentul în care bagă mâna în bol, copilul să se vadă făcând respectivul gest ?”

Ei bine, în acest caz doar 9% dintre copii au luat mai multe bombonele decât li se dăduse voie…

Diferenţa este cvadruplă !!

La un asemenea rezultat chiar că merită să te gândeşti să investeşti în câteva oglinzi, nu-i aşa ?

Rezultatul este cu atât mai interesant cu cât preţul unei oglinzi aşezată strategic pe un perete poate fi mult mai mic decât cel al unui sistem de supraveghere cu camere de luat vederi.

Dar de ce funcţionează o astfel de manevră ?

După părerea mea, cauza se găseşte în relaţia pe care o avem cu oglinda de când suntem mici… e o relaţie specială… care ne spune cum arată de fapt în exterior, emoţiile şi gândurile noastre din interior.

Când te uiţi în oglindă e ca şi când ţi-ai măsura greutatea gândurilor şi emoţiilor.

Îţi vezi mimica feţei, zâmbetul, ochii şi în acelaşi timp sunt lucruri pe care ţi le spui în minte şi emoţii pe care le simţi în corp.

Ce efect are asta ?

Păi toate simţurile tale se aliniază şi spun aceeaşi poveste, pentru că oglinda nu minte.

Ce există în interior se vede în exterior.

Acest fenomen cunoscut sub numele de congruenţă, te face să vrei să acţionezi conform cu ceea ce simţi şi gândeşti.

Situaţia e similară cu momentul în care spui ceva în public şi pe urmă acţionezi conform cu ce ai zis.

De exemplu, dacă spui unui comesean că îţi place cafeaua, iar în secunda următoare vine un chelner şi te întreabă dacă vrei cafea sau ceai, vei fi tentat să spui că vrei o cafea.

Dacă însă ”discuţia” s-ar purta exclusiv în mintea ta, tendinţa de a spune că vrei cafea când de fapt preferi un ceai, va fi mult mai puţin intensă.

Faptul că ai spus cu voce tare, în prezenţa cuiva, ceea ce gândeai se reflectă în comportamentul tău ulterior, la fel ca imaginea dintr-o oglindă.

Similar, atunci când NU te vezi în oglindă, te bazezi numai pe ce îţi spui în mintea ta şi pe emoţiile pe care le simţi.

Neavând un feedback vizual, eşti tentat să… ”negociezi cu tine” în funcţie de gândurile şi emoţiile care te caracterizează în acel moment.

Oglinzile ne ajută să ştim cum arătăm la exterior, dar la un nivel mai profund, ele ne arată cum suntem în interior…

Esenţa acestor descoperiri

De fapt, orice metodă prin care poţi determina pe cineva să se auto-observe, îl face să se manifeste mai etic.

Poţi plasa oglinzi în locurile unde copiii se joacă pentru a sugera subtil că ar fi bine ca ei să se joace frumos….

Acelaşi lucru îl poţi face pentru copiii mari din firme şi corporaţii…

Ca manager, poţi reduce statistic furturile de papetărie sau obiecte de birou prin simpla amplasare a unor oglinzi.

În mod evident şi camerele de luat vederi ar putea avea acelaşi efect, dar în afară de faptul că sunt scumpe, ele strigă în gura mare: ” nu avem încredere în angajaaaaaaaaţi !”

😉

Când am găsit prima dată acest studiu, m-am gândit că poate efectul oglinzii funcţionează doar la copii.

Dar funcţionează şi la oameni mari… Un studiu făcut pe studenţi de către Carl Kallgreen a constat în următorii trei paşi:

1. La începutul semestrului, studenţilor li s-a cerut opinia despre aruncarea gunoaielor pe stradă.

În mod evident, majoritatea au spus că acest comportament este greşit.

2. Mai târziu, studenţii au fost invitaţi la un test fizic şi în vreme ce aşteptau să urce pe banda de alergare, au fost expuşi la o serie de imagini.

Pentru jumătate din ei erau pur şi simplu forme geometrice, iar pentru restul erau clipuri din timpul orelor cu…. propria persoană…

3. După test, fiecare student primea un şerveţel cu care să se şteargă de gelul aplicat pe mână în timpul experimentului şi era lăsat să plece.

Întrebare :

Dat fiind faptul că nu existau în zonă coșuri de gunoi, câți dintre studenți au aruncat șervețelele pe jos ?

Răspuns:

46% dintre participanții care au văzut forme geometrice au aruncat șervețelele pe jos

24% dintre cei care și-au văzut propria imagine au aruncat șervețelele pe jos.

Concluzie:

Dacă vrei să îți încurajezi semenii să se comporte în respectul principiilor de conviețuire socială, ajută-i să se VADĂ ca într-o oglindă.

Acest fenomen mai este cunoscut în literatură și sub numele de ”oglindă socială” și nu degeaba…

Simplul fapt că înveți să oferi feedback-uri bine formulate, îi va ajuta pe oamenii din anturajul tău să ”se vadă” prin ochii tăi, iar asta va crește nivelul de bună conviețuire în comunitatea din care faci parte.

Când dai feedback îi ajuți practic pe semenii tăi să își ”calibreze” percepția despre propria persoană.

Cât despre tine…

Ce poţi face concret este să te uiţi mai des în oglindă…

Specialiştii spun că asta te ajută nu doar să te vezi aşa cum eşti ci să şi evoluezi către ceea ce îţi doreşti să fii !

Inspiraţie !
andy szekely

Noua mea carte, ”Comunică, Influenţează, Convinge!” duce astfel de studii la un nivel mult mai practic.

În ea am conceput un MECANISM format din 96 de rotiţe care se învârt ca să dea… ora exactă în persuasiune.

Cartea este rezultatul a 15 ani de cercetări personale dublate de practica mea de trainer, consultant, speaker şi antreprenor.

 

comunica-influenteaza-convinge-carte

www.andyszekely.ro/comm-pack

 

Ţi-a fost de folos? Dă-l mai departe :D




 

Scrie-ne aici părerea ta despre articol