fbpx

Un film de Oscar și 4 lecţii importante despre vorbitul în public

Publicat pe 21 septembrie 2016
Timp de citire: 7 minute

Astăzi, îţi propun să învăţăm împreună despre următorul tău moment de „glorie” când ţii o prezentare, dintr-o poveste adevărată care a fost şi ecranizată: „Discursul Regelui”.

Înainte de a trece la subiect, vreau să îți ofer 3 motive pentru care să citești acest articol:

  1. Îţi place sau nu, ții sau o să ții prezentări sau discursuri, fie la birou (prezentări cu slide-uri), fie în societate (toast-uri, invitaţii etc.).
  1. Această experienţă poate fi una neplăcută, plăcută sau entuziasmant de plăcută, după caz.
  1. Cel mai uşor poţi învăţa despre cum să o faci plăcută sau entuziasmantă din poveşti.Mai ales dacă respectiva poveste e adevărată, e şi mai credibilă şi convingătoare.

Și acum să revenim la film. Dacă nu l-ai văzut, ţi-l recomand cu căldură!

A câştigat 4 Oscar-uri (inclusiv premiul pentru cel mai bun film în 2011).

discursul-regelui

Într-o grandioasă scenă finală, regele George al VI-lea ţine un discurs extrem de important pentru Marea Britanie: Declaraţia de Război la adresa Germaniei, din 1939.

4 lecţii importante pentru prezentările cu public pe care le-am extras din acest film

  1. Pregătirea este dependentă de OM, nu de tehnică

În film, problema aparent insurmontabilă cu bâlbâiala regelui este depăşită prin metode absolut neconvenţionale de către logopedul australian ales ca ultimă soluţie de către rege.

Ce avea în plus acel logoped?

Flexibilitatea de a face ceea ce funcţionează, nu doar ceea ce a învăţat la şcoală…

  1. Când înţelegi cu adevărat miza depăşeşti mai uşor criza

Mare parte din munca pe care logopedul o face cu regele este de natură psihologică, nu tehnică.

Este necesară construirea unei relaţii mentor – discipol bazată pe încredere şi respect.

Asta presupune schimbarea convingerilor personale* pe care un rege le are în legătură cu „supusul” său care ar trebui să îl servească fără să crâcnească.

*de fapt, aici este adevărată artă dramatică a filmului şi probabil motivul pentru care a înregistrat un succes atât de mare.

  1. Un speech e ca un iceberg a cărui parte principală nu este la vedere

Dacă vrei să ai un discurs reuşit este necesar să faci două lucruri:

Să ştii cum să te pregăteşti şi să aloci timpul necesar pentru a te pregăti.

Practic, 90% din film este despre pregătire şi doar 10% (maxim) este despre livrarea efectivă a discursului la radio, chiar dacă aceea este probabil cea mai dramatică.

Dacă dai click pe imaginea de mai jos poți descărca discursul în forma lui originală, cu corecturile făcute de rege:

discurs-rege-original

  1. Pauzele în discurs sunt unelte!

Nu îmi amintesc să fi văzut vreodată un film care să arate cu mai multă claritate cât de puternică este o pauză.

În speech-ul final, regele se opreşte la început la fiecare 2-3 cuvinte.

Şi totuşi!

Mesajul este transmis cum se cuvine către popor.

*Poți (re)vedea scena în video-ul de mai jos):

În rezumat:

Ce putem noi face cu aceste lecţii?

În primul rând:

Cred că merită să îţi aminteşti că există soluţie pentru ORICE tip de constrângere întâmpini în legătură cu vorbitul în public.

Secretul este să cauţi modalitatea care ţi se potriveşte ŢIE pentru a o depăşi.

Indiferent că eşti începător sau avansat, trecerea la nivelul următor presupune o abordare specială, care e adecvată nivelului tău şi cazului tău particular.

În ultimii 10 ani am lucrat cu începători şi avansaţi într-ale vorbitului în public şi pot confirma două lucruri:

  1. Există întotdeauna un nivel următor de succes.
  2. Ceea ce te-a ajutat să ajungi la acest nivel nu este în mod necesar ceea ce te ajută să treci la nivelul următor.

În al doilea rând:

Cred că e important să înţelegem că prezentarea pe care o faci (indiferent de context) este cel mai puternic instrument cu care îţi construieşti un brand personal puternic şi autentic.

Spre deosebire de regele din film (care avea deja notorietate), astăzi orice discurs ne poziţionează în ochii celor ce ne privesc (pe viu sau într-un filmuleţ).

Poziţionarea poate fi una de LIDER sau una de persoană stresată care nu se simte bine în pielea sa.

Dacă îţi doreşti să îţi construieşti o imagine publică ce te avantajează, un speech este cel mai bun prilej.

În lumea vorbitorilor publici profesionişti este bine cunoscută ideea că atunci când vorbeşti îţi construieşti de fapt notorietatea de vorbitor.

În al treilea rând:

Este foarte des trecut cu vederea un adevăr extrem de simplu:

Stresul de vorbit în public este invers proporţional cu pregătirea.

Dacă te pregăteşti suficient (şi corect) îţi scade nivelul de anxietate.

Problema este că majoritatea prezentatorilor stresaţi, de fapt NU SUNT DISPUŞI SĂ PLĂTEASCĂ PREŢUL PREGĂTIRII pentru a nu mai fi stresaţi.

În al patrulea rând:

E foarte posibil să fii la un singur secret distanţă de o prezentare cu adevărat inspiraţională.

Marea majoritate a prezentărilor sunt informaţionale, nu inspiraționale.

Cauza?

Le lipseşte acel „ceva”, adică acea… sare şi piper care poate transforma un speech într-o poveste despre care să se vorbească cu entuziasm pe la colţuri.

De exemplu, când am vorbit în deschiderea evenimentului unui mare speaker internaţional în Bucureşti, în pauza evenimentului, am surprins câţiva participanţi care vorbeau despre prezentarea de 20 de minute pe care o făcusem în deschidere.

A fost cel mai plăcut feedback pe care l-aş fi putut primi, iar asta nu pentru că se vorbea laudativ la adresa mea, ci pentru că era un dialog spontan şi nesolicitat.

Aşa se construieşte un speech: punând cap la cap micile elemente care formează un tot unitar şi nelăsând lucrurile la voia întâmplării.

Paradoxal, dacă vrei să inspiri nu poţi să laşi totul la… inspiraţie.

Inspiraţia vine atunci când ai construit cu suficientă practică o prezentare pe care o stăpâneşti atât de bine încât îţi dă flexibilitatea să improvizezi pe ea.

În concluzie:

  1. Clarifică miza! Asta te va ajuta să îţi păstrezi motivaţia când te pregăteşti.
  1. Alege un curs/program în cadrul căruia să poţi practica prezentarea ta şi să primeşti feedback de calitate, într-un stil care să ţi se potrivească.
  1. Alocă timp pentru a pregăti prezentarea pe care o ai de ţinut.
  1. Învaţă mici tehnici şi secrete care te vor ajuta să îţi transformi prezentarea într-una cu adevărat memorabilă despre care să se vorbească în absenţa ta… în preajma automatului de cafea… 🙂
Inspiraţie !
andy szekely

P.S:

Este posibil ca acest program să ţi se potrivească, în cazul în care îţi doreşti să ţii prezentări mai eficiente decât o faci acum.

 

Ţi-a fost de folos? Dă-l mai departe :D




 

Scrie-ne aici părerea ta despre articol