Este advertisingul manipulativ ?
Când ai ales să citeşti acest articol probabil că cele două cuvinte din titlu ţi-au atras atenţia.
Mai mult, bănuiesc că ai deja o părere despre ce anume înseamnă advertising şi ce este manipularea.
Cred că acest miniarticol îţi poate îmbogăţi perspectivă:
Antropologul Vilhjalmour Stefansson vorbeşte despre advertising folosindu-se de ideea de manipulare:
„Advertisingul neetic este folosirea minciunii pentru a manipula publicul. Advertisingul etic este folosirea adevărului pentru a manipula publicul”
Afirmaţia lui Stefansson poate fi neproductivă şi chiar periculoasă.
De ce ?
Pentru că foloseşte termenul manipulare în mod neclar. Dacă tu înţelegi prin manipulare un lucru negativ, vei privi şi advertisingul ca fiind negativ.
Etimologic, termenul manipulare înseamnă a mânui cu integritate şi deci nu are o semnificaţie negativă în sine.
Totuşi, majoritatea oamenilor percep manipularea ca pe un fenomen negativ şi ca urmare percepţia creată despre advertising devine negativă în ansamblul său.
De aici apare confuzia !
Simplu spus, adverisingul este procesul de atragere a atenţiei publice către un produs său serviciu. În lumea de azi este practic imposibil să serveşti o piaţă care are nevoie de produsele tale fără advertising, pentru că o mulţime de produse mediocre sunt lansate prin campanii de advertising masive.
În consecinţă, oricât de bun ar fi produsul tău, dacă vrei să serveşti o piaţă, e necesar să atragi atenţia asupra ta !
Este asta manipulare ?