Un studiu surprinzător despre calitățile unui Lider. În viziunea Gallup Organization... - Andy Szekely Un studiu surprinzător despre calitățile unui Lider. În viziunea Gallup Organization...

Un studiu surprinzător despre calitățile unui Lider

În viziunea Gallup Organization, în orice organizaţie sănătoasă, trebuie să existe simultan şi rolul de manager şi cel de lider pentru simplul fapt că sunt diferite. 

În acelaşi timp se completează unul pe celălalt.

Orice efort de a le separa pare să creeze mai multe probleme decât să servească intereselor unei companii.

Ce face un MANAGER obişnuit

  • Activează în interiorul companiei;
  • Autoritate formală;
  • Rezultate pe termen scurt şi mediu;
  • Are subordonaţi;
  • „Administrează“ compania;
  • Construieşte proceduri şi regulamente.

 

Ce face un LIDER

  • Activează în exteriorul companiei;
  • Are autoritate informală;
  • Setează rezultate pe termen lung;
  • Este urmat de cei din echipă;
  • Stabileşte misiunea companiei;
  • Inspiră, indică direcţia de urmat.

Managerii de elită privesc spre interior

Ei observă la fiecare individ diferenţele de stil, de obiective şi motivaţie.

Deosebirile sunt mici, subtile, dar marii manageri le acordă atenţie.

Aceste diferenţe subtile îi ajută să descopere talentele unice ale fiecărui individ şi să le transforme în performanţă.

Marii lideri privesc spre exterior

Urmăresc competiţia, privesc în perspectivă, caută căi alternative. Se concentrează asupra schemelor.

Aceştia sunt vizionari, strategi şi mobilizatori.

Dacă este jucat bine, este, fără îndoială, un rol decisiv.

Plecând de la aceste teorii despre manager şi lider, Gallup a făcut un studiu cu peste 10 000 de oameni încercând să identifice care sunt cele mai pozitive influenţe ale unui lider.

Mai exact: Cum şi cu ce contribuie în viaţa celorlalţi un lider inspirațional?

Surpriza rezultatului Gallup a fost că în locul atributelor aşteptate în topul listei cum ar fi: scop, înţelepciune, umor, carismă, viziune, strategie, au reieşit următoarele patru atribute ca fiind cele care ar trebui să caracterizeze liderul dorit: încredere, compasiune, stabilitate, speranţă.

Plecând de la atributele unui lider, îi putem atribui 12 roluri esenţiale cu care trebuie să se identifice pentru a aduce calitatea şi realizarea obiectivelor într-un proiect:

  1. Creează viziunea şi identifică valorile importante pentru echipă.

    Ştie întotdeauna în ce direcţie se îndreaptă proiectul pe care îl conduce.

    Care sunt acele valori pe care proiectul împreună cu echipa le pot împărtăşi cu cei din jur.

  2. Trebuie să înţeleagă rolul fiecărui membru şi poziţia lui în organizaţie.

    Să poată menţine în timp coeziunea grupului. Conduce schimbarea.

    Are mereu un răspuns şi îi ajută pe cei din echipa lui să accepte şi să trateze ca şi important orice este legat de schimbare.

  3. El trece alternativ din poziţia de lider în aceea de om de echipă, în funcţie de context.

    Conduce prin puterea exemplului.

    Se comportă întotdeauna în conformitate cu valorile pe care le promovează.

  4. Demonstrează încredere.

    Trebuie să fie capabil să câştige încrederea şi respectul oamenilor fără a căuta popularitatea.

    Asigură oamenii că el este o persoană în care aceştia pot avea într-adevăr încredere.

  5. Inspiră şi energizeaza oamenii.

    Zi bună sau rea, el este responsabil de crearea unui mediu de lucru cât mai agreabil pentru cei care îl urmează.

  6. Împuterniceşte.

    Deleagă task-urile şi oferă şi altora din echipa posibilitatea de a lua decizii într-un mod controlat. 

    E deschis ideilor noi şi are încredere în creativitatea celorlalţi.

  7. Comunică deschis.

    Transmite mesajele în cel mai clar şi deschis mod posibil.

    Dă direcţii şi setează aşteptări cât mai clare.

  8. Ascultă, oferă susţinere şi ajută.

    Este dispus să rezolve probleme împreună cu cei din echipa sa, să le ofere suport şi să îi ajute atunci când au nevoie.

    Este capabil să ţină echipa pe drumul cel bun la potenţialul lor maxim.

  9. Implică echipa/foloseşte abordarea prin echipă.

    Pentru a atinge un rezultat cât mai bun în cadrul proiectului, nu ignoră niciun membru al echipei pe care o conduce.

  10. Scoate ce-i mai bun din oamenii săi.

    Prin coaching, feedback şi alte instrumente oferă acestora un mediu în care pot deveni mai buni cu fiecare pas pe care îl parcurg.

  11. Încurajează deciziile de grup şi implicarea cât mai multor puncte de vedere.

    Pentru că îşi doreşte ca decizia finală să fie cea ideală sau măcar pe aproape de aceasta, încurajează deciziile de grup.

  12. Monitorizează proiectul.

    Un lider este totodată şi cel care monitorizează evoluţia proiectului.

    Nu dictează, nu face pe şeful dar este conştient de stadiul în care se află proiectul în orice moment.

În loc de concluzie:

Ca lider este important să înţelegi că nu este vorba despre poziţia pe care o ai ci despre influenţa ta asupra grupului.

Te invit să-ţi notezi următoarea propoziţie ca reminder pentru evoluţia ta.

Liderii au influenţă, nu poziţie.

Inspiraţie !
andy szekely